Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci – dzieci mają prawo, by zostać usłyszane!

 
– Zapotrzebowanie na anonimową, bezpłatną pomoc dla najmłodszych jest niezwykle duże. W ubiegłym roku odebraliśmy ponad 130 000 połączeń od dzieci i młodzieży potrzebujących wsparcia, opieki i ochrony. Prawie 8000 razy młodzi ludzie kontaktowali się z nami za pomocą wysyłanych przez internet wiadomości. W niemal 100 przypadkach podejmowaliśmy interwencje ratujące zdrowie lub życie dzieci– mówi Monika Sajkowska, prezeska  Fundacji Dzieci Niczyje.
 
Tradycja telefonów zaufania dla dzieci sięga lat 70. XX wieku.Dziś w Polsce istnieje kilkanaście linii pomocowych dla dzieci i młodzieży. Tylko nieliczne z nich są bezpłatne i ogólnodostępne. Dwie z nich prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje: Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 (dotyczy wszystkich problemów dzieci i młodzieży) oraz Helpline.org.pl 800 100 100 (wyspecjalizowany w problemach związanych z zagrożeniami w internecie).
 
Dzieci korzystające z telefonów zaufania dzielą się z konsultantami tym, co jest  dla nich trudne i bolesne. Często mówią o swoim niepokoju, niełatwych relacjach z dorosłymi i szukają rozwiązań problemów.

– W kontakcie z młodymi ludźmi najważniejsze jest, żeby ich spokojnie wysłuchać, nie oceniać, dostrzec jak ważny jest kłopot, z którym zwracają się o pomoc. Rolą naszych konsultantów jest wsparcie ich w znalezieniu rozwiązania trudnej sytuacji – mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Telefonu 116 111. – Czasem niewiele trzeba zrobić, żeby odzyskać utraconą wiarę we własne siły – dodaje.
 
W sytuacji zagrożeń w internecie, dzieci i młodzież mogą się zwrócić do Helpline.org.pl, który pomaga m.in. za pośrednictwem linii 800 100 100 i strony internetowej www.helpline.org.pl

– Powszechnie wiadomo, że internet to nie tylko ogromne możliwości, ale też poważne niebezpieczeństwa. Młodzi ludzie kontaktujący się z Helpline.org.pl mogą dowiedzieć się, jak działać w alarmującej sytuacji związanej z bezpieczeństwem w sieci, mogą też dostać wsparcie w rozwiązaniu konkretnego problemu – mówi Marta Wojtas, koordynatorka Helpline.org.pl.
 
17 maja to święto telefonów zaufania, ale też szansa na promowanie tej formy pomocy wśród dzieci i młodzieży. Fundacja Dzieci Niczyje już po raz kolejny organizuje konkurs na najciekawsze lokalne obchody tego święta. Uczestniczą w nim szkoły, biblioteki, domy kultury i organizacje pozarządowe. Informacje na temat konkursu znajdują się na stronie www.dzientelefonow.fdn.pl.
 
Inicjatorem Dnia Telefonów Zaufania dla Dzieci jest Child Helpline International (CHI), międzynarodowa organizacja skupiająca 173 telefony zaufania dla dzieci ze 142 krajów świata.
 
116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieżyto pierwszy, ogólnopolski i całkowicie bezpłatny telefon zaufania dla młodych osób, prowadzi go Fundacja Dzieci Niczyje. 116 111 służy dzieciom i młodzieży potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Telefon 116 111 jest dostępny 7 dni w tygodniu od godziny 12:00 do 20:00, strona internetowa towarzysząca telefonowi www.11611.pl  umożliwia przesłanie anonimowej wiadomości online przez całą dobę.  Od 2008 roku konsultanci odebrali ponad 660 tysięcy połączeń oraz odpowiedzieli na ponad 22 tysiące wiadomości online.
 
Helpline.org.pl – 800 100 100to wspólny projekt Fundacji Dzieci Niczyje i Fundacji Orange, którego celem jest pomoc dzieciom i młodzieży w sytuacjach zagrożenia związanych z korzystaniem z Internetu lub telefonii komórkowej. Konsultanci Helpline.org.pl obsługują bezpłatną linię 800 100 100 dostępną w dni powszednie w godzinach 12:00 – 18:00, chat dostępny na stronie www.helpline.org.pl, odpisują na wiadomości online oraz zgłoszenia przesyłane na e-mail:
Od 2007 roku z zespołem Helpline.org.pl dzieci, młodzież, ich rodzice i profesjonaliści skontaktowali się ok. 180 tysięcy razy.