Nowe zajęcia dla dzieci we Wrocławiu – Kids Mindfulness, uważność dla najmłodszych

Projekt realizowany jest przez Fundację Hinc Sapientia, która działa na rzecz twórczego i harmonijnego rozwoju osobistego, psychologicznego, społecznego, fizycznego  i duchowego, zajmuje się także podnoszeniem świadomości i kompetencji w zakresie inteligencji emocjonalnej i duchowej.
 
Spotkania zaplanowano w taki sposób, aby mały człowiek mógł rozwinąć swoją kreatywność, wyobraźnię, empatię i talenty. Pod okiem prowadzących, dzieci nauczą się doświadczać barw świata wewnętrznego w taki sposób, aby w przyszłości mogły tworzyć nowy lepszy świat, w poszanowaniu wszystkich istot tu żyjących, a wszystko to poprzez bycie uważnym. – Smatfony, tablety, gry, telewizja, internet zagłuszają to, co w naszym życiu jest naprawdę ważne, odłączając nas od innych i od siebie samych.

We współczesnym świecie możemy zobaczyć tego opłakane skutki. Od najmłodszych lat jesteśmy bombardowani informacjami, uczeni brania udziału w „wyścigu szczurów”, albo podążania wydeptanymi ścieżkami. Od małego uczy się nas, aby skupiać uwagę na świecie zewnętrznym, zapominając o tym, że to tak naprawdę w nas samych tkwi wewnętrzne bogactwo. Dlatego też postanowiliśmy stworzyć przestrzeń dla najmłodszych, która będzie odpowiedzią na bolączki dzisiejszego społeczeństwa – mówi Jolanta Różewicz, lider projektu.
 
Korzyści z zajęć KidsMindfulness:

– słuchanie własnego wnętrza, intuicji
– skupienie uwagi
– wyciszenie
– poznanie własnych wartości
– poznanie własnych talentów, marzeń
– przeniesienie ze świata kreowanego przez internet i media do świata wyobraźni, indywidualnych przekazów, doświadczenie własnego wnętrza
– odnalezienie siebie w zewnętrznym chaosie
 
Zajęcia mindfulness dla dzieci na świecie

Programy medytacyjne dla dzieci są od wielu lat realizowane z dużym powodzeniem na całym świecie. Przykładem mogą być te prowadzone w Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych. W okręgu szkolnym San Francisco program codziennych medytacji dla trudnych uczniów „Quite time” realizowany jest przez fundację Tonic For The Soul. Uczniowie, którzy biorą w nim udział, praktykują medytację dwa razy dziennie przez 15 minut. Po czterech latach od wprowadzenia programu do szkół okazało się, że poziom zawieszeń w nauce spadł aż o 79%, zaś obecność uczniów na lekcjach wzrosła o 98,3%, polepszyły się także wyniki nauczania.

W Wielkiej Brytanii natomiast  od 2007 roku działa Mindfulness in Schools Project. W czasie 10 specjalnie przygotowanych lekcji młodzi ludzie uczą się praktyk uważnościowych, pracy z oddechem, metod radzenia sobie ze stresem, niepokojem  i lękiem, podnoszą świadomość własnego ciała i emocji, poprawiają koncentrację, a także uczą się jak radzić sobie z codziennymi problemami, takimi jak egzaminy, relacje z innymi, kłopoty z zaśnięciem czy nieporozumienia rodzinne. Okazało się także, że u osób biorących udział w programach medytacyjnych stwierdzono mniej objawów depresji, lepsze radzenie sobie ze stresem, a także zdecydowanie lepsze samopoczucie.

Warto także wspomnieć o programie MindUP realizowanym przez fundację amerykańskiej aktorki Goldie Hawn. Program ten składa się z 15 lekcji, podczas których dzieci uczą się między innymi technik oddechowych, medytacji oraz umiejętności z zakresu inteligencji emocjonalnej. Program wprowadzono w 400 amerykańskich i brytyjskich szkołach podstawowych. Dowody wskazują niezbicie, że stymuluje on pozytywne zachowania dzieci, poprawia zdolności kognitywne oraz pamięć, dzieci lepiej się uczą, są spokojne, panują nad swoimi emocjami, mają więcej empatii, a przede wszystkim czują się szczęśliwsze.

Lider projektu, instruktor
Jolanta Różewicz
 
Instruktor, psycholog
Natalia Kawalec

Kontakt:
e-mail:jola@fundacjahs.org
tel. 500 077 742
 
więcej na stronie:
https://www.fundacjahs.org/kidsmindfulness/
 
oraz na Facebooku:
https://www.facebook.com/KidsMindfulnessWroclaw/