Sposób, w jaki mówimy do dzieci, ma wpływ na to, czy chcą nas wysłuchać i posłuchać. To zaś jak my – rodzice – je słyszymy, ma wpływ na to, jak postrzegamy ich zachowanie i jak zareagujemy. Istnieje kilka mitów „dobrego rodzica”, które stanowią barierą w porozumieniu się z dziećmi i dawaniu im wsparcia, by rozwijały swoją samodzielność i pewność siebie. W czasie warsztatów przyglądamy się im i tworzymy nowe wzorce zachowań. Istotnym elementem podejścia do dziecka w ramach Pozytywnego Rodzicielstwa jest fakt, że rodzic, podejmując się refleksji nad zachowaniem dziecka, podejmuje się równolegle pracy nad samym sobą.
Spotkanie ma charakter warsztatowy – minimum teorii, maksimum ćwiczeń praktycznych (odgrywanie ról, praca w dwójkach, małych grupach, burze mózgu, etc). Spotkanie ma na celu przekazanie jasnej wizji rodzicielstwa inspirowanego założeniami empatycznej komunikacji. Nie daje instrukcji osbługi małego dziecka. Chce przekazać kilka narzędzi, które wspomagają zrozumienie siebie i dziecka w sytuacjach napięć. Warsztat zakłada, iż uczestnik zechce pracować na własnych przykładach, dzieląc się nimi z grupą, oczywiście w granicach własnego komfortu.
Poruszane zagadnienia:
-Intencja i cele mojego rodzicielstwa.
– Empatia – co to jest? co ją utrudnia?
– Docenienie „nie” swojego i dziecka.
-Kary i nagrody – czy da się wychować dziecko bez nich? Co zamiast?
-Złość moja i dziecka: co za nią stoi?
– Jak wyrazić swój gniew bez niszczenia zbudowanych relacji?
Założenia empatycznej komunikacji:
-Wszyscy ludzie we wszystkim co robią i zawsze, kiedy to robią próbują zaspokoić własne potrzeby.
-Potrzeby wszystkich są równe.
-Uczucia pochodzą z naszych potrzeb.
-Jesteśmy odpowiedzialni tylko za swoje uczucia. Nie jesteśmy zaś odpowiedzialni za uczucia innych osób, nawet własnych dzieci czy rodziców.
-Odpowiedzialni jesteśmy za intencję, z którą działamy.
-Wszyscy ludzie chcą współpracować, jeśli ich potrzeby zostaną wzięte pod uwagę dzięki tej współpracy (nie muszą być zaspokojone, ale usłyszane).
-Kontakt jest priorytetem. Przedkładajmy kontakt nad rozwiązanie.
Inspiracje: Porozumienie bez przemocy PBP – Marshall B. Rosenberg Wychowanie bez porażek – Thomas Gordon Playful Parenting – Lawrence Cohen Original Play.Pierwotna zabawa – Fred Donaldson.
Osoba prowadząca: Magdalena Sendor – trenerka, mediatorka, założycielka strony dla rodziców o alternatywnych sposobach bycia z dzieckiem – Ekodzieciak.pl, która działa od 2006 r. Od 2007r. prowadzi warsztaty dla rodziców budujące więź rodzic-dziecko: chustonoszenia, masażu Shantala, Pozytywnego Rodzicielstwa. Współzałożycielka i trener Akademii Noszenia Dzieci, pierwszej polskiej szkoły dla doradców noszenia (2010) oraz autorka książki „Noś swoje dziecko. Dlaczego, jak i w czym” (wyd. Harmonia, 2008). Gorąca zwolenniczka świadomej, empatycznej komunikacji i Porozumienia bez Przemocy (NVC) – ukończyła Studium Porozumienie Bez Przemocy Marshalla B. Rosenberga (2008-2009), Trening Skutecznego Rodzica Thomasa Gordona (2008), Intensywny Kurs Mediacji wg Porozumienia Bez Przemocy (2010-2011), kurs Współpraca w organizacjach – Porozumienie Bez Przemocy Marshalla B. Rosenberga (2011) Mama dwójki dzieci – 5,5 i 3 lata. Wielbicielka jazzu, gór i tanga.
Termin: 31.03.2012r. i 15.04.2012r.
Godz.: 13:00-18:00
Miejsce: Edukado Targówek, ul. Malborska 41
Kontakt: www.edukado.pl
Koszt: 320 zł za dwa spotkania (530 zł od pary) (Posiadacze Karty Edukado 10% taniej)