Sposób, w jaki mówimy do dzieci, ma wpływ na to, czy chcą nas wysłuchać i posłuchać. To zaś jak my – rodzice – je słyszymy, ma wpływ na to, jak postrzegamy ich zachowanie i jak zareagujemy. Istnieje kilka mitów „dobrego rodzica”, które stanowią barierą w porozumieniu się z dziećmi i dawaniu im wsparcia, by rozwijały swoją samodzielność i pewność siebie. W czasie warsztatów przyglądamy się im i tworzymy nowe wzorce zachowań. Istotnym elementem podejścia do dziecka w ramach Pozytywnego Rodzicielstwa jest fakt, że rodzic, podejmując się refleksji nad zachowaniem dziecka, podejmuje się równolegle pracy nad samym sobą.
Założenia empatycznej komunikacji:
* Wszyscy ludzie we wszystkim co robią i zawsze, kiedy to robią próbują zaspokoić własne potrzeby. * Potrzeby wszystkich są równe . * Uczucia pochodzą z naszych potrzeb. * Jesteśmy odpowiedzialni tylko za swoje uczucia. Nie jesteśmy zaś odpowiedzialni za uczucia innych osób, nawet własnych dzieci czy rodziców. * Odpowiedzialni jesteśmy za intencję, z którą działamy. * Wszyscy ludzie chcą współpracować, jeśli ich potrzeby zostaną wzięte pod uwagę dzięki tej współpracy (nie muszą być zaspokojone, ale usłyszane).
* Kontakt jest priorytetem. Przedkładajmy kontakt nad rozwiązanie.