Dzieci już od najmłodszych lat fascynują się narzędziami codziennego użytku. Kolory, różnorodne kształty, wydawane dźwięki, sposób w jaki działają a przede wszystkim to, że dorośli wciąż się nimi posługują są dla maluchów źródłem niewyczerpanej fascynacji. W wieku przedszkolnym dzieci są świadome roli pewnych przedmiotów, których używamy na co dzień i zaczynają przypisywać im określone miejsce w swoim życiu.
Mali chłopcy z uwielbieniem bawią się pojazdami, a dziewczynki często naśladują zabawę w gotowanie czy prowadzenie domu (lub odwrotnie). Sprzyja to nie tylko zabawie, ale także socjalizacji, poznawaniu świata, nauce współpracy w grupie oraz rozwijaniu kreatywności poprzez wymianę doświadczeń.
Niektóre z przedmiotów codziennego użytku stają się dla naszych pociech czymś bardzo istotnym, może to być chociażby ukochany kocyk czy zabawka. Szkraby często personalizują daną rzecz nadając jej imię, rozmawiając z nią czy projektując na nią swoje przeżycia i emocje. Maluchy niemal nie rozstają się z ulubionym przedmiotem, który daje im poczucie bezpieczeństwa w momencie odkrywania swojej odrębności, natomiast starsze dzieci przywiązują do nich wagę poprzez swoje zainteresowania. Z czasem dzieci porzucają swoje przywiązanie do konkretnej rzeczy, ale czasami gwałtowanie przeżywają zbyt wczesną utratę ulubionego przedmiotu.
Kreatywność najmłodszych może przekształcać się niekiedy w nieplanowaną rozbiórkę nowiutkiego autka czy koparki. Chęć poznania nowej rzeczy i zbadania zasad jej działania bywa powiązana z jej przypadkowym zniszczeniem. W bajkach bohaterowie również ulegają różnym awariom i wypadkom, ale w fikcyjnym świecie bajek zawsze kończy się to pozytywnie dla „rannego” bohatera, który nawet po upadku z ostatniego piętra zostaje szybko poskładany i gotowy do działania. Ważne jest więc, żeby tłumaczyć pociechom rzeczywiste konsekwencje takich zdarzeń oraz uczyć szacunku do przedmiotów, jakie otrzymują od nas, rodziny czy znajomych.
Bajki, których bohaterowie są przedmiotami w kręgu zainteresowań maluchów jak np. pociągi („Tomek i Przyjaciele”), pojazdy („Strażnicy miasta”) czy narzędzia domowe (film animowany „Dzielny Mały Toster”) przekazują pozytywne emocje oraz schematy zachowania. Działają w grupie, wspierają się i pomagają sobie w potrzebie. Przedmioty łączy przyjaźń i wspólny cel, do którego dążą (np. w filmie animowanym „Dzielny Mały Toster” bohaterowie starają się wspólnie odnaleźć właściciela). Co ciekawe, każde z narzędzi posiada swój indywidualny charakter pokazując w ten sposób dzieciom naturalne różnice w zachowaniu czy emocjach. Narzędzia ukazane są jako potrzebne i przyjazne człowiekowi, pragnące wspierać go w jego działaniach (np. gadające koparki w bajce „Bob Budowniczy”, czy koparka Digsy Kopalski ze „Strażników miasta”).
Emocje, jakie postacie budzą w dziecku, mogą wpływać na rzeczywisty odbiór przedmiotów w świecie rzeczywistym. Stąd każdy samochód czy pociąg może być przez dziecko nazywany imieniem postaci z ulubionego serialu animowanego. Dzięki temu, że dziecko w świecie rzeczywistym może obserwować czy używać przedmiotów oglądanych w bajce (podziwiać jadący pociąg i liczyć jego wagony, bądź podziwiać pracę koparek na przedszkolnym podwórku) jest mu łatwiej identyfikować się z danym bohaterem i się do niego przywiązać, a to z kolei przekłada się na lepsze i szybsze poznanie otaczającego je świata.