Co wpływa na aktywność małych dzieci w czasie zabawy? Obserwując je widzimy, że część z nich tworzy swój własny świat zabawy, np. klocek zamieniając w samochód. Inna grupa dzieci bawi się tylko wtedy gdy otrzyma gotowe propozycje – np. gdy powiemy im, że klocek może być samochodem…
Skąd różnice w aktywności dzieci?
Ważnym czynnikiem w rozwoju i wychowaniu małego dziecka jest środowisko, w którym ono przebywa. Doświadczenia fizyczne, umysłowe, społeczne, emocjonalne i intelektualne, jakie czerpie dziecko już od momentu poczęcia przez wszystkie okresy rozwojowe, wpływają na tworzenie się jego potencjału poznawczego i tym samym aktywności.
W zdobywaniu nowych doświadczeń pomaga przestrzeń, w której dziecko może swobodnie i bezpiecznie się poruszać. Zamiast ciągłego zakazywania dziecku czegoś (bo zrobisz sobie krzywdę, ubrudzisz się, zmęczysz itd.), warto postarać się dobrze i bezpiecznie zorganizować wnętrze domu. Furtki, kojce, nosidełka, bujaczki ograniczają dziecko i „tłumią” jego naturalną ciekawość. Są przydatne, ale pamiętajmy, że dziecko nie może przebywać w nich zbyt długo.
Zabawki odkrywane na nowo
Zabawki są elementem otoczenia dziecka, który także powinien być umiejętnie wykorzystany do pobudzania aktywności. Dziecko bardzo szybko przyzwyczaja się do posiadanych przedmiotów i zwyczajnie zaczyna się nudzić. Zamiast zasypywać je wciąż nowymi zabawkami, które po tygodniu zabawy robią się nieatrakcyjne dla dziecka, zastosujmy rotację w posiadanych zbiorach. Można na pewien czas schować część takich „zapomnianych” skarbów do szafy i wyjąć je po kilku miesiącach. Dziecko może zainteresować się nimi na nowo, odkryć ich nowe zastosowanie – i dzięki temu znów być aktywne w zabawie.
Pozwólmy dziecku odkrywać!
Dziecko nie musi być także „sterylnie” czyste, pozbawione możliwości sprawdzenia konsystencji i składu różnych materii. Hamowanie dziecka np. w dążeniu do badania dotykiem tego, co ma na talerzu, wstrzymuje jego działania poznawcze. Pozwólmy dziecku dotykać tego co chce – będąc obok niego i opowiadając mu co jest czym i do czego służy. Np. w czasie jedzenia – wykorzystajmy ciekawość dziecka do nauki posługiwania się łyżką. Nawet jeśli przy okazji się ubrudzi, to pamiętajmy, że jest to ważny trening samodzielności. Dziecko będzie szczęśliwe, jeśli mu się w końcu uda – dzięki temu uzyska motywację do dalszej aktywności.
Młodzi rodzice powinni zdawać sobie sprawę z faktu, że to oni odpowiedzialni są za stworzenie warunków, w jakich ich dziecko będzie rozwijało swoją aktywność. To oni pierwsi nawiązują z nim kontakt, zaspokajają potrzeby, organizują życie, określają normy zachowań, motywują, zachęcają i wzmacniają pozytywne zachowania. Drodzy Rodzice, dbajcie o to, by Wasze pociechy miały możliwość rozwijania swoich kompetencji – każdego dnia!
Teresa Walaszek – pedagog
#kreatywne dziecko #rozwój #trening samodzielności #zabawy z dziećmi