Jak się bawić z czterolatkiem?

Czterolatek…

•    lubi zabawy inspirowane bajkami i programami telewizyjnymi (nie tylko przeznaczonymi dla dzieci)

•    potrafi odwzorowywać prosty model złożony z klocków, czyli zbudować coś według narysowanego schematu

•    ma dużą potrzebę ruchu

•    lubi aktywne zabawy na dworze: grać w piłkę, bawić się na placu zabaw, w wodzie

•    lubi wszelkie zabawy artystyczne, konstrukcyjne, układanie puzzli – przychodzi mu to z coraz większą łatwością

•    chętnie się przebiera i odgrywa małe scenki teatralne, lubi zabawy „w udawanie”

•    lubi demonstrować przed rodzicami zabawy słowno-ruchowe, których nauczył się w przedszkolu, śmielsze dzieci biorą udział w przestawieniach

•    rysuje, maluje, koloruje, lepi z ciastoliny  

•    domaga się dłuższych bajek, lubi wiersze

•    w zabawach wykorzystuje coraz bardziej różnorodny materiał konstrukcyjny – wszystko nadaje się do zrobienia wszystkiego!


Jakie zabawy i zajęcia możemy zaproponować naszemu czterolatkowi?

-Teatrzyk

Można dziecku zaproponować zorganizowanie teatrzyku. Dla urozmaicenia zabawy dobrze jest mu udostępnić rzeczy, których używają dorośli, przygotowanie kartonu z akcesoriami: ze starą sukienką mamy, koszulą taty, torebką, kapeluszem, parasolem. Ułatwi to małemu aktorowi ewentualne wcielanie się w role. Jeżeli dziecko zaprosi nas do zabawy to dowiedzmy się, jaką mamy mieć rolę i co powinniśmy robić.

-Puzzle

Tworzenie puzzli z kartoników po żywności – rozcinanie opakowań po suchej żywności typu: ryż, herbata, musli i dawanie dziecku do złożenia.

-Zabawy twórcze

Dajmy dziecku kartoniki, łyżki, kawałki materiału, zakrętki od słoików, pudełka po jogurtach i zapytajmy, co według niego można z tego zrobić?

-Dom dla lalek

Dam dla lalek budujemy z kawałków sztywnego papieru, kartonu, materiałów. Wspólnie dekorujemy go na zewnątrz – malujemy, przyklejamy komin i dachówki, mocujemy firanki ze szmatek.

-Naśladowanie kroków

Prezentowanie różnych śmiesznych sposobów chodzenia, np.: idę jak pani na szpileczkach, idę wielkimi krokami, idę skokami, idę tiptopkami. Zachęcamy dziecko do wymyślania i prezentowania różnych kroków.

Anna Resler-Maj – psycholog

playdoh_ego