Pięciolatek…
• próbuje samodzielnie robić książeczki z obrazkami, wkleja w nie naklejki
• przerysowuje, kopiuje, tworzy samodzielne prace rysunkowe, malarskie, rzeźbiarskie
• zamiast bajek o wróżkach lub zwierzętach, chętniej słucha opowieści zbliżonych do rzeczywistości lub opowiadań przygodowych
• słucha muzyki, śpiewa i tańczy
• próbuje pisać listy do Świętego Mikołaja, choć zaczyna powątpiewać, czy on na pewno istnieje
• robi prezenty dla innych
• bardzo chce mieć kolegów w swoim wieku, potrafi się z nimi bawić
• interesuje się telewizją, biegle posługuje się pilotem
• jeśli ma w domu i ma do tego dostęp, to: obsługuje komputer, telefon komórkowy, odtwarzacz CD
• lubi wspólnie z rodzicami przeprowadzać drobne eksperymenty, np. rozpuszczanie lodu w wodzie, ubijanie piany z białek, sadzenie roślin
• chętnie zakłada zielnik, poznaje świat, obserwuje gwiazdy
• lubi zbierać skarby i samemu je tworzyć, np. robi „skarby” z kolorowych papierków od cukierków, chowa je, zakopuje, gromadzi w kieszeniach
Jakie zabawy i zajęcia możemy zaproponować naszemu pięciolatkowi?
-Zielnik
W trakcie wspólnego spaceru zbierajmy z dzieckiem różne roślinki, liście, opowiadajmy o zielniku z naszego dzieciństwa. Po powrocie uzgodnijmy z dzieckiem jak będzie wyglądał jego zielnik, co będzie mu potrzebne do jego wykonania, jakim sposobem umocuje rośliny. Wysłuchajmy, wspierajmy dziecko – ale nie wykonujmy za nie zadania! Chyba że poprosi nas o pomoc.
-Układy taneczne
Wymyślanie układów tanecznych do różnych gatunków muzyki – do muzyki dziecięcej, klasycznej, rocka, jazzu. Można zaproponować dziecku przebieranie się do tańca i tworzenie teledysków do muzyki. Można filmować małego artystę, a potem odtworzyć dzieło jak „prawdziwy” teledysk.
-Obserwacja nieba przez lunetę
To może być wciągające zajęcie, gdy jednocześnie w zajmujący sposób opowiadać będziemy dziecku o konstelacjach, planetach, krążeniu Ziemi wokół Słońca…
Anna Resler-Maj – psycholog