Zabawy rozwijające zmysł dotyku

Dotyk to jedno z pierwszych doznań, jakich doświadcza dziecko. Po narodzinach zmysł ten odgrywa największą rolę w poznawaniu świata przez malucha – największym receptorem jego ciała jest skóra. Dla prawidłowego rozwoju – fizycznego i psychicznego – wspomaganie rozwoju zmysłu dotyku jest niesłychanie ważne – pomaga w wychowaniu szczęśliwego, świadomego swoich reakcji człowieka.

Oto kilka prostych propozycji zabaw :

1. MASAŻE I MASAŻYKI
Zabawa może być wykorzystywana już od wieku niemowlęcego.

Elementy potrzebne do zabawy: materiały o różnorakiej fakturze /mogą być to kawałki szmatek, tkanin np. sztruks, polar, jeans, sztuczne futro lub też rozmaite zmywaki używane w kuchni, gąbki o różnym stopniu szorstkości/, zabawki typu piłeczek czy jeżyków o rozlicznych rodzajach faktur itp. Dodatkowo – wierszyki.

W pierwszych zabawach tego typu rodzic może wykorzystać własne dłonie wykonując delikatny masaż, a potem wzmacniając nieco jego siłę, stopniowo wprowadzając wymienione materiały. Nie wymaga to specjalnej techniki od opiekuna, wystarczy pamiętać, żeby dotykać całego ciała, a najbardziej dłoni i stóp, gdyż w tych okolicach znajduje się największa liczba receptorów. Doskonałym momentem w ciągu dnia jest czas po kąpieli malucha, kiedy jest on rozluźniony.

Jeśli zauważymy, że dziecko źle toleruje którąkolwiek fakturę, nie należy definitywnie z niej rezygnować! Warto przyzwyczajać do niej skórę malucha nieco wolniej, stosować masaż nią krócej niż innym materiałami. Pozwólmy również dziecku, by samo dokonało wyboru faktury, jaką chcemy się z nim pobawić.

Dla nieco starszego dziecka polecam robienie masażyków połączonych z mówieniem wierszyków, zebranych np. w książce Marty Bogdanowicz pt. „Przytulanki. Czyli wierszyki na dziecięce masażyki”, gdzie można znaleźć dokładny opis ich wykonywania.

Przykład:

„Tu płynie rzeczka”

Dziecko zwrócone do nas plecami, rysujemy palcami wzdłuż kręgosłupa,
z góry na dół, linię falistą.
TU PŁYNIE RZECZKA,

Szybko kroczymy po plecach opuszkami palców.

TĘDY PRZESZŁA PANI NA SZPILECZKACH.

Powoli kroczymy wewnętrzną stroną dłoni.
TU STĄPAŁY SŁONIE

Szybko i z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści.
I BIEGAŁY KONIE.

Delikatnie szczypiąc wędrujemy dłonią po plecach na skos.
WTEM PRZEMKNĘŁA SZCZYPAWECZKA,

Powoli zataczamy na plecach obiema dłońmi koła, aż odczujemy ciepło.
ZAŚWIECIŁY DWA SŁONECZKA,

Leciutko stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole.
SPADŁ DROBNIUTKI DESZCZYK.

Niespodziewanie, delikatnie szczypiemy w kark.

CZY CIĘ PRZESZEDŁ DRESZCZYK?

Podczas masażu różnymi fakturami czy masażyków z wierszykami nie należy się spieszyć, warto dotykać spokojnie, koncentrować się na dziecku, nawiązywać z nim kontakt wzrokowy a przede wszystkim okazywać mu emocje. Maluch będzie czuł się wówczas ważny
i kochany.

2. ZIARNA
Zabawa dla dzieci od 2 roku życia.

Elementy potrzebne do zabawy: kasze o różnej grubości ziaren (jęczmiennej, jaglanej, gryczanej, manny), fasola, groch, kukurydza, mąka ziemniaczana, miski.

Rodzic przygotowuje wymienione materiały w oddzielnych miskach i kolejno podaje dziecku, które zanurza w nich dłonie lub nawet stopy!
W dowolny sposób przesypuje je, ugniata, masuje nimi całe ręce i nogi. Można także spróbować i wysypać na podłogę grubsze ziarna, tak by dziecko mogło po nich pochodzić lub położyć się na nich.

3. DOTYKOWY OBRAZEK
Zabawa dla dzieci od 3 roku życia.

Elementy potrzebne do zabawy: różnorodne skrawki materiałów, ziarna, kartka z bloku technicznego lub brystol, klej winiliczny, pędzelek, nożyczki, ciastolina.

Rodzic wraz z dzieckiem wykonuje obrazek przylepiając do papieru kawałki materiałów i ciastoliny. Najpierw wspólnie wycinają je, /co jest jednocześnie doskonałym momentem na poćwiczenie chwytania nożyczek/, planują umieszczenie na kartce. Obrazek może mieć konkretny temat lub być jedynie zbiorem gałganków. Całość uzupełniają przyklejeniem także ziaren.
W przypadku starszego dziecko wykorzystujemy nasz obrazek do innej zabawy. Możemy zawiązać maluchowi oczy, tak by rozpoznawał faktury samymi dłońmi i określał ich cechy np. szorstki, gładki, twardy, miękki, kłujący itp.

Dobrej zabawy!

Monika Zapisek – pielęgniarka, pedagog

playdoh_ego