Moja oferta szkolenia dla nauczycieli spotkała się z dużym zainteresowaniem. Sądziłam, że szkolenia rozpocznę w nowym roku szkolnym, jednak nauczyciele chcą podnosić kwalifikacje już teraz. Dlatego już w maju br. poprowadziłam całodniowe szkolenie w prężnie działającym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Sieradzu dla grupy dziewiętnastu nauczycieli.
Moim celem było nakierowanie postawy nauczyciela na postrzeganie zachowań dziecka z ADHD jako objawów. Zależy mi na tym, aby w oparciu o konkretne przykłady zachowań, uwrażliwić naszych pedagogów na to, że dziecko na swoje objawy nie ma wpływu. Jednak my, rodzice i nauczyciele mamy wpływ na rozwój dziecka i na jego postrzeganie siebie w tej trudnej dla niego sytuacji. Mamy wpływ na kształtowanie jego osobowości i modyfikację zachowań. Mamy wpływ na jego całą przyszłość.
Uczyliśmy się rozpoznawać objawy ADHD i odróżniać je od zachowań niepożądanych. Rozmawialiśmy na temat objawów nadpobudliwości w domu i w szkole.
Zachowania ucznia z ADHD wielokrotnie prowadzą do trudnych dla nauczyciela sytuacji. Podczas szkolenia omawialiśmy zasady skutecznej komunikacji w oparciu o wzajemny szacunek.
Ważnym modułem szkolenia było zrozumienie funkcjonowania rodziny dziecka z ADHD. Okazało się, że uświadomienie problemu z perspektywy rodziców, było dla nauczycieli nowym doświadczeniem.
Dziecko nadpobudliwe lepiej pracuje na motywacji, niż na koncentracji. W związku z tym pokazywałam, w jaki sposób wypracować wspólną z rodzicami metodę motywowania dziecka.
Rozwinięcie umiejętności wspierania dziecka oraz wydobycia jego potencjału – to wszystko są naczynia połączone, o które musimy wspólnie dbać.
Istotą jest integracja działań nauczyciela i rodzica we wspieraniu rozwoju dziecka nadpobudliwego. Dlatego tak bardzo zależało mi na uświadomieniu nauczycielom wagi współpracy z rodzicami. Z rozmów z uczestnikami wywnioskowałam, że ten cel został osiągnięty.
Kika nauczycielek stwierdziło, że szkolenie powinno trwać dwa dni. Przyznam, że czuję lekki niedosyt, ponieważ treści do przekazania miałam wiele, a czasu wciąż za mało. Jednak udało mi się dotknąć sedna i jestem ze szkolenia bardzo zadowolona.
Nauczyciele o otwartych umysłach będą potrafili wykorzystać zdobytą wiedzę w interesie naszych dzieci.
Bycie nauczycielem dziecka z ADHD to wielkie wyzwanie. Pamiętajmy jednak o tym, że głównym bohaterem naszych starań jest dziecko potrzebujące pomocy i wsparcia.
Jeśli chcą Państwo, abym dotarła do Waszej szkoły – Zapraszam.
Siłą nauczyciela jest WIEDZA.
Szkolenie nosi tytuł:
„Jak efektywniej komunikować się z dzieckiem nadpobudliwym w szkole?”
Podtytuł: „Jak wykorzystywać doświadczenia rodziców do pracy z dzieckiem?”
Małgorzata Adria – Doświadczona mama nastolatka z ADHD. Wieloletni członek Polskiego Towa-rzystwa ADHD. Certyfikowany Mediator Oświatowy PCM. Z zawodu LIFE COACH (coaching relacji, coaching rodzicielski, coaching celu) oraz trener.
Prowadzi warsztaty dla rodziców na temat radzenia sobie z dzieckiem nadpobudliwym oraz konsultacje indywidualne na skype . Autorka książek: „Oswoić ADHD u dziecka” www.eb.adhd-dziecko.pl, „Budowanie systemu motywacyjnego dla dziecka”, www.system.adhd-dziecko.pl
Autorka internetowego Kursu dla rodziców „Jak lepiej radzić sobie z dzieckiem nadpobudliwym” oraz kursu Mądrego Chwalenia
Czytaj także:
„Dziecko z ADHD. Po co się męczyć?”
„Dziecko z ADHD. Czy to ważne, żeby znac objawy?”
„Dziecko z ADHD. Po co edukowac otoczenie?”
„Dziecko z ADHD. Czy każdy chce zrozumieć?”
„Dziecko z ADHD. SIłą nauczyciela dziecka nadpobudliwego jest wiedza”
Dziecko z ADHD. Czy kreatywność przeszkadza?