W poszukiwaniu wewnętrznych planet – projekt Planets


A jak z rozwojem emocjonalnym? Czy tempo oraz oczekiwania dzisiejszego świata są dostosowane do wewnętrzno wszechświata? Kto dba na co dzień nie tylko o higienę osobistą, ale przede wszystkim o higienę emocjonalną dzieci?

W szkole nie uczy się dzieci poznawania samego siebie. Nikt nie zachęca ich do zadawania sobie pytań:

– co czuję w danej sytuacji? 
– co mnie uszczęśliwia? 
– co sprawia mi radość? 
– co jest dla mnie trudne?

System edukacji, zamiast wspierać w nas rozwój cech liderskich, kreatywności, twórczości czy asertywności, zabija je w zarodku, gdy wszystkie te kompetencje są dla dzieci czymś naturalnym i łatwo dostępnym. W szkolnej codzienności dziecko asertywne to „pyskate”, kreatywne – zbyt roztrzepane, a mała liderka (jak chociażby kiedyś Sheryl Sandberg, Prezes Facebooka) słyszy od otoczenia, że tak strasznie się rządzi i ciągle chce zarządzać innymi. W szkolnej codzienności mały Robert Lewandowski był chwalony za wyniki sportowe, lecz równocześnie postrzegany jako chłopiec, którego nie interesuje nic innego. Dziś, wiedząc, jak ułożyły się losy Roberta, możemy się tylko cieszyć, że nie tracił czasu na inne przedmioty, a on sam jest wdzięczny rodzicom za mądre wsparcie i za to, że nie ugięli się pod zarzutami nauczycieli i w obliczu gorszych świadectw nadal wspierali rozwój talentu i predyspozycji osobowościowych. Nie tłamsili pasji, by syn za wszelką cenę dorównał do średniej i był dobry we wszystkim, czyli właściwie w niczym. 

Nie każdy ma takie szczęście, jak Robert czy Sheryl, dostając największe wsparcie od osób najbliższych. Jeśli jednak zaczniemy uczyć już rodziców i dzieci wsłuchiwania się w samych siebie, poznawanie siebie i podejmowania decyzji zgodnych z tym, co jest dla nich ważne, kiedyś z dzieci wyrosną świadomi dorośli, którzy słysząc hasło, że ich sukces i szczęście zależą od nich, będą wiedzieć, co to oznacza i jak dalej realizować swój plan.

W związku z tym, że przestarzałe metody szkolne sprawiają, iż dzieci kończą szkołę z niskim poczuciem własnej wartości, brakiem wiary w siebie, brakiem umiejętności samodzielnego myślenia i brakiem umiejętności radzenia sobie ze swoimi emocjami, powstało Planets. Program warsztatów to czas, w którym mały człowiek – krok po kroku – odkrywa swoje wewnętrzne planety. Początek podróży zaczyna się od odkrycia Planety serca, gdzie dziecko rozwija inteligencję emocjonalną, pewność siebie, uczy radzić sobie ze stresem i pozytywnego nastawienia do życia. Kolejnym modułem jest Planeta przyszłości, na której dziecko pracuje nad motywacją, planowaniem, stawianiem i realizacją celów, zarządzaniem swoim czasem. Po poznaniu siebie i swoich strategii działania, dzieci wyruszają na Planetę twórczości, gdzie wspieramy w nich kreatywność, twórczość, przedsiębiorczość, inteligencję finansową, wszystkie te obszary tak istotne dla nas dorosłych w dzisiejszym świecie. Ostatnia Planeta przyjaźni wzmacnia kompetencje społeczne, komunikację interpersonalną, asertywność, rozwiązywanie konfliktów.

Po uczestnictwie w 9-miesięcznym kursie Planets dziecko:

Będzie miało solidny fundament zdrowego poczucia własnej wartości
Będzie świadome swoich emocji, będzie radzić sobie ze stresem i innymi emocjami
Rozwinie swoją inteligencję społeczną i nauczy się tworzyć zdrowe relacje
Będzie miało w sobie więcej empatii, szczęścia i pozytywnego nastawienia
Będzie konstruktywnie myśleć o swojej przyszłości i będzie bardziej zmotywowane

Twórcą Planets jest Michał Pasterski, a inspiracją jego wieloletnia praca z osobami dorosłymi, które chciały wzmocnić któryś z wyżej wymienionych obszarów. Bardzo ważnym dla niego odkryciem był jeden klucz: gdy coś nie działa u dorosłego, zostało popsute w dzieciństwie. Postanowił stworzyć szczepionkę wzmacniającą system emocjonalny dzieci i tak powstało Planets. Kiedy zobaczyłam, że Michał robi coś dla dzieci, znając jego dotychczasową działalność dla dorosłych, wiedziałam, że będzie to coś wyjątkowego. Z ogromną radością wspieram projekt w rozwoju, a cegiełki, które dodaję do Planets, to nie tylko wiedza czy ćwiczenia z życia zawodowego, lecz przede wszystkim sprawdzone, prawdziwe rozwiązania, które na co dzień wykorzystuję ze swoją wesołą gromadką w domu. I możecie mi wierzyć lub nie, ale obserwowanie, jak trójka moich dzieci osiąga pełnię swoich możliwości, jest dla mnie prawdziwą kosmiczną przygodą na mojej własnej planecie szczęście. 

Jeśli chcecie poznać Planets i dowiedzieć się o nas więcej, zapraszam na stronę www.planets.pl, gdzie czeka darmowy ebook do pobrania, pt. „Jak wspierać dziecko z rozwoju?”.

Zuzanna Sentkowska – Life & Career Coach, trenerka rozwoju osobistego i zawodowego, psycholog. W pracy z ludźmi wykorzystuje umiejętności Project Managera zdobyte w czasie 8-letniego doświadczenia w zarządzaniu projektami. Uwielbia rozmawiać i pracować z ludźmi, odkrywać razem z nimi, co w nich najlepsze oraz obserwować jak ludzie walczą o realizacje marzeń i życie z pasją, jak w czasie podejmowania nowego działania – rozkwitają. Najważniejsze wartości, dające jej inspirację w życiu i pracy to: optymizm, równowaga, rodzina i przyjaciele, oraz efektywność i profesjonalizm w działaniu. Prywatnie mama trójki dzieci, które są dla niej kopalnią inspiracji i kreatywności:)