Super zabawy na każdy dzień


Dla grupki dzieci – zabawy w domu:

Nieodzownym elementem zabaw w grupie są balony. Jakie zabawy przy ich użyciu można zorganizować?

•    Bitwa na balony – nadmuchujemy balony tak, by nie były zbyt twarde, następnie możemy podzielić się na drużyny lub zrobić konkurs jeden na jednego. W określonym czasie (np. 1 minuta, czas trwania piosenki) mamy czas na wyładowanie swojego nadmiaru energii.
 
•    Taniec z balonami – dobieramy się dwójkami i łapiemy się za ręce. Podczas trwania melodii tańczymy, lecz uważamy by balon nam nie spadł. Można go podrzucać, trzymać np. pomiędzy głowami, klatkami piersiowymi lub plecami.
 
•    Poszukaj mnie! – w balony wkładamy małe karteczki z zapisanym imieniem każdego uczestnika zabaw. W każdym balonie znajdywać się powinna jedna karteczka z imieniem. Każda z osób wybiera sobie dowolny balon, przekłuwa go i podchodzi do osoby, której imię widnieje na karteczce. Może być to wstęp do kolejnej zabawy w drużynach / parach, np. zabawy w Lustro.
 
•    Zaczarowane pudełko – do pudełka wkładamy różne znajome przedmioty. Zadaniem osoby szperającej w pudełeczku jest odgadnięcie, jaką rzecz trzyma w rączce. Oczywiście nie pokazuje innym, ani też sama nie zagląda do pudełka. Gdy jednak dziecko ma problem z odgadnięciem dobrze jest skorzystać z pomocy swojej drużyny. Wówczas osoba, która dotyka przedmiotu ma za zadanie opisać ten przedmiot (np. jaki ma kształt, czy to jest twarde czy miękkie itp.). Tę grę można również zmodyfikować w następujący sposób. Jeżeli osób jest mało by podzielić je na drużyny wówczas każda osoba kolejno ma za zadanie opisać innym członkom zabawy przedmiot, który wylosowała.
 
•    Lustro – dobieramy się w pary. Zadaniem osoby A jest odwrócić się tyłem do osoby B. Osoba B ma za zadanie w przeciągu kilkunastu sekund stworzyć jakąś pozę. Osoba A odwraca się do osoby B i jej zadaniem jest dokładnie odzwierciedlić pozę zaprezentowaną przez osobę B. Oczywiście zmieniamy się w parach.
 
•    Detektyw – dzieci siadają w kręgu. Ochotnik wcieli się w rolę detektywa. Wyjdzie on najpierw z sali, a wróci gdy zostanie zawołany. Podczas jego nieobecności dzieci wybierają kogoś, kto będzie przywódcą. Po powrocie detektywa nasz przywódca zacznie wykonywać charakterystyczne ruchy, które pozostałe dzieci będę powtarzać, może on np. kiwać głową, uderzać ręką w kolano itp. Dzieci w kręgu muszą dokładnie i skrycie obserwować, żeby możliwie od razu i dokładnie móc go naśladować.
Zadaniem detektywa jest odkrycie tego, kto jest przywódcą. Stanie w środku kręgu i spróbuje znaleźć jak najszybciej. Może wybierać trzy razy, gdy mu się nie uda przywódca ujawnia się i zastępuje jego miejsce. Jeżeli odgadnie, wybiera osobę, która będzie na jego miejscu detektywem.

Zabawy dla grupki dzieci – na świeżym powietrzu:

•    W parach – dzieci dobierają się parami, łapią się za ręce i znajdują sobie swobodne miejsce (takie by nie przeszkadzać innym). Wspólnie w parach chodzą swobodnie koło innych par. Osoba prowadząca zabawę informuje je co mają robić, np. Chciałabym byście z każdą napotkaną parą przywitali się jak Chińczycy – robiąc głęboki i uroczysty ukłon. Po 1 minucie zamieniamy się parami. Kolejne pary mają za zadanie stanąć do siebie plecami, zapleść ręce pod łokcie i ostrożnie przemieścić się w dowolnym kierunku (tak by żadna z par na siebie nie wpadła i tak by nie puścić splątanych rąk). Po minucie ponownie zmieniamy partnerów (ważne by dzieci mieszały się w różne pary). Kolejne pary stają koło siebie, łapią się za ręce i skaczą jak żabki.
W grze tej można wymyślać różne polecenia!
 
•    Kot i mysz – dzieci stoją w kole. Spośród osób wybierane są dwie osoby, z których jedna jest kotem, a druga myszką. Aby rozpocząć grę, kot ustawia się na zewnątrz koła, a myszka znajduje w jego środku. Pozostałe dzieci trzymają się za ręce. Kot usiłuje złapać mysz. Podczas prób dzieci z koła starają się uchronić mysz przez złapaniem, zagradzając kotu drogę mocno zaciśniętymi rękami. Gdy kotu uda się złapać mysz, wybierane są dwie kolejne osoby, które stają się kotkiem i myszką.
 
•    Gąsienica – łapiemy się za ręce tworząc gąsienicę. W tej pozycji pierwsza osoba przechodzi pomiędzy rękami osoby 4-5, następnie nad rękami osoby 6-7. Zadaniem dzieci jest bez odrywania rąk odplątać swoją gąsienicę, by ponownie wróciła do swojej pierwotnej postaci.

Zabawy z rodzicami – w domu:

•    Malowanie twarzy – w sklepach dostępne są gotowe preparaty do malowania twarzy dzieci. Nie trzeba mieć specjalnych zdolności artystycznych. Jeżeli nie będziemy wiedzieć jak dokładnie wygląda postać, którą dziecko chciałoby mieć namalowaną na twarzy wystarczy dopytać o szczegóły dziecko. Zawsze służą dokładnym opisem:)
 
•    Domowa orkiestra – przy użyciu różnych dostępnych w domu rzeczy można stworzyć własną orkiestrę. Ale by zabawa trwała nieco dłużej i by dzieci wykazały się także swoimi zdolnościami artystycznymi i wyobraźnią można wcześniej przygotować materiały typu: pudełka po jogurcie, papierku po czekoladzie, makaron, patyczki, kolorowy papier, naklejki. Dzieci mogą teraz stworzyć własne instrumenty!

Zabawy z dorosłymi – na zewnątrz:

•    Tor przeszkód – zróbmy niezbyt długi ale różnorodny tor przeszkód, np. przeskakiwanie pomiędzy patykami, wskakiwanie jedną nogą na kartkę papieru, przechodzenie przez tunel zrobiony z koca itp. W zabawie tej atrakcją będzie wykorzystanie zabawki – „pszczółki”. W tym zadaniu warto wykazać się inwencją twórczą, ale także poprosić dzieci o stworzenie własnych przeszkód.
 
•    Latawiec – najstarsza zabawa, którą każde dziecko zawsze wspomina. Najcudowniej jest wówczas, gdy z osobą dorosłą stworzy się samemu latawiec. Przygotujmy lekkie listewki, druciki, sznurek, kolorową krepę, klej, i przede wszystkim dobry humor.

Każdą, znaną z dzieciństwa rodziców zabawę można zmodyfikować i dostosować do aktualnych warunków i ilości osób.

Urszula Rogalska – pedagog, terapeuta, animator zabawy