Kiedy najlepiej rozpocząć naukę matematyki z dzieckiem?
Małgorzata Grymuza: Proces nauczania matematyki możemy rozpocząć już od najmłodszych lat. MathRiders prowadzi zajęcia dla maluchów nawet od 2. roku życia. Należy zdawać sobie sprawę, że dzieci posiadają naturalną zdolność do rozumienia matematyki i odbierają ją intuicyjnie. Dorośli, wraz z wiekiem zatracają ten sposób myślenia o otaczającym świecie. Od rodziców jednak zależy, czy dziecko będzie poznawało poszczególne procesy w rozmaity sposób. Istotne, by nie burzyć tej naturalnej ciekawości u najmłodszych, a jedynie ją wspierać poprzez odpowiednie zabawy edukacyjne. Jestem przekonana, że każde dziecko entuzjastycznie zareaguje na matematykę, jeśli zostanie ona zaprezentowana w niestandardowy sposób. Wystarczy, że przy budowaniu z klocków czy spożywaniu posiłków będziemy tłumaczyć zachodzące mechanizmy, wyjaśniać, co oznacza „mniej”, a co „więcej”.
Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy nauce matematyki ?
MG: Jednym z największych i najczęściej powielanych błędów jest uczenie się matematyki na pamięć. Jako nauczyciel tłumaczę rodzicom, że to jedynie doraźny sposób przyswojenia wiedzy, która na dalszych etapach nauki zostaje zapomniana. Ważne, by uczniowie poznawali matematykę ze zrozumieniem. Od najmłodszych lat należy uświadamiać dzieciom, czym jest liczba. Maluchy bardzo często potrafią bezbłędnie wyrecytować liczby od 1 do 10, nie rozumiejąc przy tym, że każda z nich to określony zbiór elementów.
Kolejnym problemem jest nieumiejętność szacowania, czyli określenia spodziewanego wyniku zadania jeszcze przed jego rozwiązaniem. Błąd ten popełniany jest najczęściej przy ćwiczeniach dotyczących wieku poszczególnych osób. Duża część dzieci nie zastanawia się nad logiką takiego zadania i udziela odpowiedzi, z której wynika, że np. babcia jest starsza od swojej wnuczki o 2 lata. Wynik ten nie budzi u uczniów wątpliwości. Musimy jednak uświadamiać dzieci, że nie zawsze otrzymanie wyniku konkretnego działania oznacza prawidłowe rozwiązanie całego zadania.
Czy nieprawidłowy sposób nauczania matematyki niesie za sobą poważne konsekwencje?