To również początek „rozwiązywania problemów” metodą prób i błędów. Dziecko uczy się chwytać i puszczać, kontrolować ruchy ramienia, używać narzędzi, naśladować oraz znajdować ukryte przedmioty. Nasz maluszek zaczyna rozpoznawać siebie w lustrze, bardzo często mówi „nie” i zaczyna zadawać pytania „co to jest?”, „dlaczego?”.
Jak bawić się z dzieckiem między 12-24 miesiącem życia?
• TĘCZA (ćwiczycie odróżnianie kolorów, pamięć, poznawanie otoczenia, uczestniczycie we wspólnych zajęciach)
Każda okazja jest dobra, żeby wprowadzić dziecko w świat kolorów! Można bawić się w domu, na ulicy, placu zabaw. Daj dziecku jego ulubioną zabawkę i mów mu jaki kolor w niej przeważa. Weź maluszka na ręce i szukaj innych przedmiotów w tym kolorze. Mów jak nazywają się znalezione przedmioty, do czego służą. W ten sposób pozwolisz dziecku na poznawanie kolorów, ale i otoczenia oraz wzbogacisz jego słownictwo.
Do nauki kolorów możecie wziąć pudło z klockami i posegregować je według kolorów. Na początek niech to będą 2 (żółty, czerwony). Jeśli maluch będzie sobie radzić, możesz dołożyć klocki zielone, a potem niebieskie. Później wybierz klocek i szukajcie przedmiotów w danym kolorze.
• MAŁY PICASSO (ćwiczymy koordynację wzrokowo-rmanualną, rozwijamy kreatywność, wprowadzamy w świat kształtów i kolorów)
Będziesz potrzebować: kolorowe kredki, duża kartka papieru
Zaczynamy uczyć malucha używania kredek. Rozkładamy duży kawałek papieru na podłodze, podajemy dziecku kredki i pokazujemy jak ich użyć. Początkowo dziecko będzie rysować kreski, później zacznie stosować zaokrąglenia. Po skończeniu działa sztuki zawieszamy je np. w dziecięcym pokoju.
• PLASTUŚ I PRZYJACIELE (rozwijamy kreatywność, zdolności manipulacyjne, ćwiczymy naukę przez naśladownictwo, uczymy dziecko poznawania różnych konsystencji)
Będziesz potrzebować: ciastolinę lub plastelinę.
Dzieci uwielbiają zabawę z ciastoliną. Rozłóż ciastolinę na dużej powierzchni i zademonstruj dziecku co można z nią robić: ściskanie, gniecenie, rozrywanie, wałkowanie (pamiętaj! Uważaj by dziecko nie brało masy do buzi!). Kiedy dziecko nabierze odrobinę wprawy pokazujemy mu jak włożyć plastelinę w foremki o różnych kształtach. Można też samemu stworzyć z ciastoliny różne rzeczy np. kulkę, bałwana, misia i zachęcić dziecko by krok po kroku robiło to co my. Daj dziecku ciastolinę w różnych kolorach i mów dziecku jakiego koloru używa.
• MOJE ODBICIE (rozwijanie świadomości własnego ciała, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi)
Będziesz potrzebować: arkusz papieru do pakowania (musi się na nim zmieścić sylwetka twojego dziecka), naklejki (kolorowe kółeczka, możesz je powycinać z papieru kolorowego samoprzylepnego).
Rozłóż arkusz na podłodze i zachęć dziecko aby się na nim położyło. Odrysuj sylwetkę dziecka i przyklej papier do ściany na wysokości dziecka lub pozostaw papier na podłodze. Naklej po 1 naklejce w poszczególnych częściach ciała i zachęć dziecko, aby pozostałymi naklejkami, zgodnie ze wzorem wypełniło sylwetkę (np. czerwone kółka- ręce, żółte- nogi). Pokaż dziecku jak to zrobić. Mów dziecku jaka to część ciała, nazywaj kolory.
• BOB BUDOWNICZY (rozwijamy kreatywność, fantazję, ćwiczmy koordynację wzrokowo-ruchową)
Będziesz potrzebować: klocki, kartoniki, pudełeczka
Klocki to zabawka, której nie może zabraknąć między 12-24 miesiącem życia. Kup swojemu maluszkowi różne klocki (plastikowe, drewniane), możesz też dać dziecku różnej wielkości kartoniki, pudełeczka. Pokaż dziecku jak z klocków można zbudować dom, wieżę, pociąg. Zachęć je aby stworzyło własną budowlę. Daj maluszkowi kilka małych zabawek, aby mogło pobawić się nimi np. schować do domku.
• UKŁADANKA (ćwiczymy rozpoznawanie kształtów, metody klasyfikacji, koncentrację uwagi)
Będziesz potrzebować: zdjęcie lub pocztówka, obrazek
Zanim kupisz dziecku gotowe puzzle możesz stworzyć własne. Potnij pocztówkę lub zdjęcie na 2-3 elementy pomieszaj kawałki i ułóż, tak aby dziecko widziało. Później pozwól mu na samodzielną zabawę. Jeśli mu się spodoba przygotuj puzzle z innych zdjęć. Z czasem zwiększ liczbę elementów.
• TOR PRZESZKÓD (usprawniamy rozwój ruchowy, ćwiczymy równowagę, koordynację motoryczną).
Stwórz dla dziecka tor przeszkód, pamiętaj aby wziąć pod uwagę umiejętności dziecka i stopniowo podwyższaj stopień trudności.
Np. dziecko musi przejść po skakance, przejść nad kijem, miotła zahaczona o dwa krzesła, przeczołgać się pod krzesłem
• MAŁY GADUŁA 🙂 – czyli jak rozwijać mowę maluszka
– Czytajcie wspólnie bajki, rób przerwy podczas czytania tak aby dziecko mogło przyjrzeć się każdemu obrazkowi.
– Daj dziecku do trzymania przedmiot, który nawiązuje do treści książeczki.
– Jeśli wiesz, że dziecko zna jakąś historyjkę czytaj ja i pomijaj niektóre słowa, sprawdzaj czy malec potrafi je wstawić lub zastąpić jakimś dźwiękiem.
– Zachęcaj dziecko do opowiadania o tym co robi, co widzi.
– Ucz dziecko prostych, krótkich rymowanek.
– Słuchajcie piosenek, czytajcie wierszyki.
– Wykorzystuj codzienne wyjścia z domu aby wzbogacić słownictwo dziecka.
• JA I LUDZIE WOKÓŁ MNIE
Dziecko staje się istotą społeczną przez naśladowanie nas samych. Najpierw naśladuje mimikę, następnie gesty, ruchy, złożone wzory zachowań. Rodzice są więc odpowiedzialni za rozwijanie świadomości społecznej dziecka. Jak to robić między 12-24 miesiącem życia?
– Pozwól swojemu dziecku uczestniczyć w spotkaniach towarzyskich: przysuń jego krzesełko do stołu.
– Jak najczęściej organizuj spotkania z innymi dziećmi, zachęcaj do wspólnych zabaw, ale też dzielenia się zabawkami.
– Rozwijaj w dziecku gotowość do pomagania przez przydzielanie mu prostych zadań np., niech sprząta swoje zabawki (chowa pluszami do kosza, klocki do wiaderka, odkłada bajki na półeczkę).
– Zacznij uczyć dobrych manier, słów: proszę, dziękuję, przepraszam.
– Uczyć zachowań społecznych: dzień dobry, „papa”.
Anna Chrzan – psycholog