IV Edycja Ogólnopolskiego Programu „SCRABBLE® W SZKOLE”


Proponowane zadania  tegorocznej edycji  są dostosowane do trzech kategorii wiekowych. Rejestracja jest darmowa. Dla nowych, chętnych drużyn w zamian za zrealizowanie  tzw.  zadania startowego  czeka cenny pakiet powitalny ufundowany przez firmę Mattel. 
 
„Scrabble® w szkole”  to program edukacyjny  skierowany do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Celem akcji jest promocja gry w Scrabble® jako doskonałego narzędzia pomocniczego w nauczaniu. To świetny sposób na urozmaicenie lekcji, zajęć świetlicowych czy bibliotecznych. Gra w Scrabble® poprzez intensywny trening skojarzeń, wykorzystywanie logicznego myślenia wspomaga rozwój intelektualny i solidnie trenuje pamięć.  Poprzez liczne powtórzenia i częstą odmianę słów  uczniom grającym w Scrabble® łatwiej przyswaja się ortografia i gramatyka języka polskiego. Scrabble® wymagają pracy ze słownikiem, co także poszerza wiedzę ogólną o polszczyźnie. Gra wzbudza u graczy naturalne zainteresowanie językiem oraz zasadami gramatyki, wzbogaca pojemność zasobów słów. Scrabble uczą  podejmowania strategicznych decyzji, radzenia sobie ze stresem, kiedy przeciwnik ma przewagę i należy jak najszybciej nadrobić stratę… i poza tym są świetną zabawą! Każdy, kto lubi rozwijać swój zasób słownictwa i rywalizację, jest idealnym kandydatem do szkolnego kółka Scrabble®. Wedle nauczycieli ta gra ma ogromny potencjał edukacyjny a uczestnictwo w programie pozwala go w pełni wykorzystać w stymulowaniu rozwoju uczniów.  Od lat zarówno  młodzież, jak i nauczyciele angażują się w scrabblowe przedsięwzięcia w szkołach, na świetlicach czy w bibliotekach.  Biorą udział w konkursach, rozgrywają kolejne partie Scrabble®, sami wymyślają sposoby, w jakie można wykorzystać grę, prześcigając się w coraz to ciekawszych pomysłach. W ramach projektu organizowane są także turnieje, podczas których młodzi scrabbliści z całej Polski mogą sprawdzić swoje umiejętności. Zawsze towarzyszy im doskonała zabawa i atmosfera zdrowej rywalizacji. Wszystkich, którzy chcieliby  sprawdzić  swoje umiejętności zapraszamy już dzisiaj na Mikołajkowy Turniej Scrabble® w grudniu 2014 w Warszawie (więcej szczegółów wkrótce).
 
Akcję ”Scrabble® w szkole” zainicjowała 11 lat temu  Polska Federacja Scrabble. Od 6 lat organizatorem programu jest firma Mattel. Dzisiaj w programie uczestniczy już ponad siedemset szkół z całego kraju. Patronami honorowymi IV edycji programu „Scrabble® w szkole” zostali Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Kuratoria Oświaty w Warszawie, Poznaniu, Gorzowie Wielkopolskim, Bydgoszczy, Kielcach, Opolu oraz Łodzi. Patronami programu są także Polska Federacja Scrabble oraz Fundacja Języka Polskiego. Partnerami medialnymi są: Telewizja TVP ABC, Głos Nauczycielski oraz Świat Gier Planszowych.
 
Organizator programu „Scrabble® w szkole” w trosce o wysoki poziom merytoryczny tej edycji zaprosił do współpracy ekspertów. Są nimi: dr Ewelina Kwapień, wykładowca akademicki, członek zarządu Fundacji Języka Polskiego; Sławomir Wolski, doświadczony nauczyciel, autor tegorocznych zadań dla uczniów; Krzysztof Obremski, wielokrotny mistrz Polski w turniejach Scrabble indywidualnych i drużynowych. Ekspertem honorowym jest   pisarka – Monika Szwaja.  

 

WARTOŚCI SCRABBLE
Scrabble mają walory nie tylko rozrywkowe, ale przede wszystkim edukacyjne. Rozwijają: zdolność liczenia w pamięci, umiejętność godzenia się z porażką, gospodarowania czasem; uczą: kulturalnego zachowania podczas zabawy, przestrzegania zasad, radzenia sobie ze stresem, strategicznego podejmowania decyzji, kreatywności, logicznego myślenia; zmuszają do samokształcenia. Czym więcej się w nią gra, pamięć staje się bardziej pojemna. Dzięki temu uczniowie są w stanie zapamiętać większe partie materiału na sprawdziany oraz szybciej zapamiętują słówka w nauce języków obcych. Dzięki Scrabble znacznie polepsza się koncentracja. Nie bez znaczenia jest fakt, że nieustannie ćwiczy się spostrzegawczość i pamięć wzrokową.
 
SCRABBLE TO LUDZIE
Podczas gry w Scrabble wyrabia się umiejętność kulturalnego zachowania i przestrzegania zasad.  Na początku gry zawsze należy się przywitać, na zakończenie wypada pogratulować przeciwnikowi. W trakcie gry należy zachowywać się fair play. I najważniejsze: w Scrabble grają naprawdę fantastyczni ludzie, zawsze są dla siebie serdeczni i mili –  a spędzenie czasu w takim towarzystwie do prawdziwa przyjemność, niezależnie od tego, czy się wygra, czy przegra! Często przy planszy są sytuacje humorystyczne – więc jest też okazja do żartów i śmiechu. 
 
ZŁOTE MYŚLI EKSPERTÓW IV EDYCJI SCRABBLE W SZKOLE
Monika Szwaja, honorowy ekspert IV edycji programu „Scrabble w szkole” ceni grę w Scrabble ze względu na fakt, że jest to jedna z nie licznych rozrywek dla młodzieży bez przemocy i agresji. 
Sławomir Wolski, organizator Kółek Scrabble we Wrocławiu, chętnie opowiada o zbawiennym wpływie gry w Scrabble dla uczniów wycofanych i niepewnych siebie. Często dzięki grze w Scrabble młodzież odblokowuje się. Wystarczą pierwsze sukcesy, np. w prawidłowym anagramowaniu wyrazów i potem przychodzą następne sukcesy i uczeń zmienia się nie do poznania!  
Krzysztof Bukowski, członek zarządu Polskiej Federacji Scrabble uważa, że dzisiaj – gdy coraz częściej słyszymy, że język polski ubożeje, komunikacja się spłyca, staje się bardziej oparta na skrótach, emotikonach – gra w Scrabble pozwala bogacić bazę słów.
 
W SCRABBLE WYNIK NIEGDY NIE JEST PRZESĄDZONY
Zacząć grać w Scrabble można w każdym wieku. To wyjątkowa gra, w której  trudno przewidzieć zwycięzcę. Porównując Scrabble do innych gier planszowych, można zauważyć, że w Scrabble, jeśli mistrz gra z zawodnikiem średnim czy słabszym, to nie można powiedzieć, że na pewno wygra. Często bywa tak, że zawodnik słabszy wygrywa z mistrzem. Dlaczego? Oprócz umiejętności gry, taktyki i strategii, dochodzi jeszcze jeden element gry. Jest to szczęście w losowaniu liter. Często zdarza się, że turniej scrabblowy wygrywa nie faworyt, a zawodnik z drugiego planu. Siadając do gry nawet z dużo lepszym przeciwnikiem zawsze można mieć nadzieję, że się wygra.
 

(informacja prasowa)