
Mózg dziecka w momencie narodzin ma około 100 miliardów aktywnych komórek nerwowych. Wydawać by się mogło, że jest to liczba tak duża, że każdy powinien prowadzić życie pełne sukcesów i osiągnięć. Dlaczego więc tak się nie dzieje?
Poprzez zabawę warto stymulować wszystkie zmysły, wówczas lepiej będą zbudowane drogi, po których informacje docierają do mózgu.
Propozycje zabaw stymulujących zmysły dziecka:
Zmysł równowagi i czucia ruchu:
· Kołysanie dziecka w ramionach
· Huśtanie w kocu, na huśtawce
· Skakanie na piłkach typu kangur
· Zabawa olbrzym i człowiek – chodzenie na palcach i na piętach
· Turlanie się po dywanie
· Kręcenie się w siadzie na kocyku
Zmysł czucia głębokiego:
· Pchanie przed sobą dużych zabawek
· Odbijanie balona, piłki plażowej – głową, kolanem, stopą
· Podskoki na trampolinie w różnej pozycji
· Zabawa naleśnik – zawijanie dziecka w koc, folię bąbelkową
· Przepychanie się z dzieckiem plecami, nogami, dłońmi
· Odciskania dłoni, stóp, palców, łokci w masie solnej, gipsie, plastelinie
Zmysł dotyku:
· „Ciuciubabka” – rozpoznawanie osób za pomocą dotyku
· Malowanie różnymi substancjami (glina, masa z pisaku, mąki) przy pomocy dłoni, stóp
· Wkładanie rąk i nóg do kosza wypełnionego fasolą, kasztanami, gąbką
· Malowanie na niby ramion, kolan, nóg, głowy pędzelkami, wałkami malarskimi, futerkiem
· Zabawa „co to za przedmiot?” – wyczuwanie przedmiotów bez udziału wzroku
Zmysł słuchu:
· Zabawa w echo muzyczne – dziecko powtarza usłyszany rytm wyklaskując rękami
· Odgadywnie wyrazów – rodzic za plecami dziecka mówi wyraz modulując głos, dziecko odgaduje
· „Zrób, gdy usłyszysz”- dziecko ma za zadanie wykonać określony ruch, gdy usłyszy ustalony sygnał dźwiękowy np. klaśnięcie – przysiad, dwa klaśnięcia – poskok
Zmysł węchu:
· Przygotowując posiłki można zachęcać dziecko do tego, aby wąchało i opisywało unoszące się zapachy
· „Co to za zapach?” – dziecko wącha przyprawy i produkty po czym odgaduje co to jest np. kawa, imbir, czekolada, cytryna
· Zabawa „coś co pachnie” – będąc na spacerze dziecko ma zadanie znaleźć coś co pachnie
Zmysł smaku:
· Zabawa „przeciwieństwa smakowe” – wybieramy artykuły o przeciwnych smakach i zachęcamy dziecko, by powiedziało nam co czuje, gdy smakuje te produkty (np. dźem – musztarda)
· Wspólne przygotowywanie koktajlu – dziecko ma za zadanie wyczuć poszczególne składniki
Zmysł wzroku:
· Gra „pamięć”
· Porównywanie dwóch przedmiotów – czym się różnią? (kolorem, ubraniem) (wersja trudniejsza: znajdź 10 różnic pomiędzy obrazkami)
· Zgadywanie czego brakuje – chowamy przedmiot/ zabawkę, dziecko musi odgadnąć co zniknęło
· Łączenie kropek, powstaje obrazek
Dobierajmy zabawy do wieku i możliwości dziecka. Stymulujmy wszystkie zmysły po trochu, ale pamiętajmy o złotej zasadzie: co za dużo, to niezdrowo.
Iga Tradecka – pedagog, nauczyciel, terapeuta pedagogiczny, terapeuta SI