Oczywiste jest, że pierwszą rzeczą, którą bierzemy pod uwagę, są zainteresowania dziecka. Jest to istotne chociażby dlatego, że chodząc na zajęcia, które je interesują, kieruje się motywacją wewnętrzną, a ta z kolei sprzyja kreatywności, i sprawia, że łatwiej jest mu się zaangażować w daną aktywność. Ważne jest więc, aby syn lub córka byli zainteresowani zajęciami. Jeśli tak nie jest, to my możemy ich danym tematem zainteresować, przedstawiając chociażby korzyści z uczestnictwa w zajęciach.
Pewnie wielu rodziców zastanawia się, czy lepiej zapisać dziecko na zajęcia indywidualne, czy grupowe. Odpowiedź nie jest prosta i jednoznaczna. Zapewne wielu uczniów woli zajęcia indywidualne i wynosi z nich wiele korzyści. Warto przyjrzeć się bliżej tym preferencjom. Dlaczego nasze dziecko źle się czuje w grupie rówieśników? Bardzo rzadko możemy wyjaśnić takie zachowanie tylko temperamentem, ponieważ zdecydowana większość dzieci lubi spędzać czas z rówieśnikami. Być może nie ma siły przebicia, nie zna swoich mocnych stron, którymi warto się pochwalić i z jakiegoś powodu boi się przebywać w większej grupie. W dzisiejszym świecie, w którym komunikacja interpersonalna przeniosła się na portale społecznościowe, a po szkole dzieci nie wracają z kolegą do domu, tylko pędzą na kolejne zajęcia dodatkowe, umiejętności społeczne są w coraz gorszej kondycji. A to właśnie one odgrywają ważną rolę w naszym życiu. Bez grupy nie nauczymy się asertywności, rozwiązywania problemów, autoprezentacji, komunikacji i innych. Uważam, że te umiejętności są nieocenione, choć często pomijane i traktowane jako te mniej ważne. Moim zdaniem odgrywają równorzędną rolę w osiągnięciu „sukcesu”, co wiedza deklaratywna nabywana w szkole.
Kolejnym punktem do rozważenia są potencjalne korzyści dla dziecka. Co zyska dzięki tym zajęciom? Czy ich zalety będą widoczne w dłuższej perspektywie? Uczeń może zyskać wiele różnych profitów z zajęć dodatkowych – lepszą kondycję fizyczną, koordynację wzrokowo-ruchową, wytrwałość, cierpliwość, wiarę w siebie. Korzyścią może być też paradoksalnie więcej czasu wolnego – kiedy zapiszemy dziecko na zajęcia szybkiego czytania i nauki mnemotechnik. Po cyklu warsztatów nasze dzieci będą potrafiły szybciej czytać, zapamiętywać i sprawniej się uczyć. Musimy tylko pamiętać, aby zajęcia takie były prowadzone przez doświadczoną firmę, która zna się na rzeczy.
Głównym zajęciem dzieci jest zabawa. Ten fakt nie ulega wątpliwości. Mądrzy dorośli potrafią z tej informacji zrobić użytek i tak pokierować młodym człowiekiem, aby podczas zabawy nauczył się nowych rzeczy. Szczególnie ważne wydaje się być to w szkole oraz rzeczonych zajęciach dodatkowych.
5. Kreatywność, poszerzanie horyzontów
Kreatywność jest to umiejętność nieco zapomniana w dzisiejszej szkole, traktowana po macoszemu. Czasem odnoszę wrażenie, że nauczyciele, ale także inni dorośli, nie bardzo wiedzą, co to jest, a w momencie kiedy dziecko samo przejawia dużą kreatywność, nie wiedzą, co z nią zrobić. Warto więc uwzględnić ten fakt wybierając zajęcia dodatkowe, dać dziecku coś, czego najprawdopodobniej nie nauczy się w szkole. Otwarty, kreatywny prowadzący z pewnością dostrzeże te cechy w naszym dziecku i pozwoli im się rozwinąć.
6. Polecenie przez innych
Warto zasięgnąć także opinii u innych rodziców. Teraz, kiedy wiedzą już państwo o co pytać, decyzja powinna być łatwiejsza. A ponieważ ja również jestem mamą, a dodatkowo psychologiem, chcę polecić firmę, w której pracuję. Europejski Instytut Edukacji Engram, bo o nim mowa, jest krakowską firmą działającą w całej Polsce, która już 10 lat zajmuje się mnemotechnikami i szybkim czytaniem i cieszy się sporym zaufaniem rodziców. Warsztaty, które oferuje Instytut, zawierają wszystkie wspomniane przeze mnie wskazówki. Są prowadzone przez doświadczonych trenerów, którzy cenią sobie rozwój kompetencji społecznych, kreatywność, potrafią rozbudzić w dziecku ciekawość, a ponadto są specjalistami w zapamiętywaniu i szybkim czytaniu. Na co dzień mam przyjemność obserwowania rozwoju moich podopiecznych i nabierania przez nich wiary w siebie.
Justyna Śliwińska-Sroka – psycholog, trener efektywnej nauki w Europejskim Instytucie Edukacji Engram – jedynej w Polsce certyfikowanej szkole efektywnej nauki. Prowadzi warsztaty Ucz się inteligentnie oraz szkolenia skierowane do pedagogów, nauczycieli i dyrektorów szkół. #zajęcia dodatkowe dla dzieci