Koncentracja uwagi – kilka rad dla rodziców

Mamo, tato…

Baw się ze swoją pociechą – opowiadaj, pokazuj, rozmawiaj, zadawaj pytania, ucz rymowanek, wierszyków, piosenek. Aktywny udział dorosłego sprawia, że dziecko bardziej angażuje się w zabawę, bawi się chętniej i dłużej.

Szanuj zabawę dziecka – jeśli jest zaabsorbowane budowaniem mostu czy usypianiem lali, nie przerywaj mu. Nic się nie stanie, jeśli zje podwieczorek kilkanaście minut później. Maluch, którego zabawę traktuje się poważnie, uczy się, że to, co robi, jest ważne i zasługuje na szacunek.

Wykorzystuj gry edukacyjne – zawsze staraj się doprowadzić grę do  końca i konsekwentnie przestrzegaj ustalonych zasad. Umiejętność cierpliwego czekania na swoją kolej z pewnością przyda się później w szkole. Wybieraj gry krótkie, dostosowane do wieku, zainteresowań, umiejętności malucha. „Pomóż” czasem losowi, tak żeby dziecko miało szansę wygrać; dodawaj odwagi małemu rywalowi.

Pozwól dziecku na samodzielność – powierzaj mu takie czynności, które może wykonać samodzielnie i wspieraj jego działania miłym komentarzem lub pochwałą. Nie wyręczaj swojej latorośli, ponieważ prowadzi to do wyuczonej bezradności, która skutkuje brakiem motywacji i koncentracji. Wyręczane we wszystkim dziecko nie skupia uwagi na zadaniach, a czasem w ogóle ich nie zaczyna – nie wierzy bowiem w swoje możliwości.

Ogranicz czas spędzany przez dziecko przed telewizorem – wybieraj krótkie filmy, przeznaczone specjalnie dla określonej grupy wiekowej. Nadmierna ilość bodźców atakujących z ekranu: szybko zmieniające się obrazy, bezustanny ruch, mnogość i intensywność dźwięków, których dziecko często nie jest w stanie zrozumieć, doprowadza do rozleniwienia umysłowego – maluchowi brakuje inwencji, traci motywację do podejmowania samodzielnych działań. Zamiast kolejnej kreskówki codziennie…

…czytaj dziecku książki – czytanie uczy myślenia i koncentracji, wzbogaca mowę i wyobraźnię, rozwija aktywność poznawczą i zabawową. Na podstawie przeczytanej lektury można potem robić z maluchem wiele ciekawych rzeczy, ot choćby rozmawiać o przygodach bohaterów, zastanawiać się, dlaczego postąpili tak, a nie inaczej, co czuli, jak my byśmy się zachowali w podobnej sytuacji… Warto zwrócić też uwagę na ilustracje, omówić, co się na nich dzieje, a potem stworzyć własne – za pomocą farb, kredek, kolorowego papieru, a nawet… nut!

Wspieraj dziecko w dążeniu do ukończenia zadania – kiedy zaobserwujesz, że zaczyna się gubić, dekoncentrować, podpowiedz mu, co powinno teraz zrobić. Zapewnij malcowi krótkie, lecz w miarę systematyczne przerwy w trakcie wykonywania pracy. Nagradzaj zawsze, gdy uda mu się doprowadzić daną czynność do końca. Zauważaj starania i wysiłek malucha, nawet jeśli efekt końcowy nie jest jeszcze doskonały.

Unikaj przeciążania dziecka – starannie dobieraj ilość dodatkowych popołudniowych zajęć typu basen, karate czy gra na instrumencie. Zaplanuj dzień w taki sposób, aby maluch miał czas na zabawę, a czasem na zwykłe nicnierobienie.  

Uświadom sobie, że koncentracja nie zawsze oznacza „siedzenie w spokoju” – np. dziecko reprezentujące typ kinestetyczny uczy się właśnie poprzez ruch, i w trakcie wykonywania zadania będzie machać nogami, kołysać się, poruszać rękoma. Jeśli sprawnie wykona pracę, to znaczy, że potrafi się skoncentrować.

Spójrz na pokój swojego dziecka – jest po brzegi wypełniony przeróżnymi zabawkami? Zmień to – spróbuj wyeliminować z najbliższego otoczenia malca wszystko, co może go rozpraszać. Zbędne w danej chwili książki odstaw z powrotem na półki, klocki czy misie pochowaj do szaf lub szuflad. Niech na wierzchu zostanie tylko to, co w danej chwili potrzebne. Nawiasem mówiąc, nadmiar zabawek w zasięgu ręki sprawia, że szybko stają się nudne.

Zadbaj o zdrowy tryb życia – podawaj dziecku pełnowartościowe posiłki o stałych porach, ogranicz spożycie słodyczy. Pilnuj regularnych godzin snu i zabawy. Zapewnij maluchowi poczucie bezpieczeństwa oraz atmosferę spokoju i akceptacji, niech rośnie, czując w swoich rodzicach solidne oparcie.

Alicja Dorozińska – absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej. Doświadczony nauczyciel wychowania przedszkolnego.  Licencjonowany specjalista Glottodydaktyki i Dziecięcej matematyki.  Od wielu lat pełniący funkcję specjalisty ds. dydaktyki i wychowania w sieci renomowanych warszawskich Niepublicznych Przedszkoli Ciuchcia Puch Puch (dawna Zielona Ciuchcia).*

*Niepubliczne Przedszkole Ciuchcia Puch Puch (dawniej Zielona Ciuchcia) to przedszkole z 15-letnią tradycją. Jego historia zaczęła się w 1995 roku, gdy powstały Zielone Domy – pierwsze w Polsce miejsca zajęć adaptacyjnych dla najmłodszych. Zaraz potem przyszedł czas na Przedszkola Zielonej Ciuchci, najpierw na Bielanach, a w kolejnych latach na Bemowie, Targówku, w Wilanowie, na Ursynowie, we Włochach, w Jabłonnie i Wawrze.

W roku 2011, po reorganizacji spółki, nadszedł czas Ciuchci Puch Puch, a wraz z nim realizacji projektu uruchomienia Niepublicznej Szkoły Podstawowej im. Juliusza Verne’a