Nauka to przyszłość kolejnych pokoleń

Aż 73% Polaków chciałoby, aby ich dzieci wybrały karierę naukową – tak wynika z globalnego badania „State of Science Index” przeprowadzonego przez 3M.

Prognozy ekspertów na kolejne lata sugerują, że świat dąży ku erze specjalistów. Głównymi zawodami przyszłości są m.in. biotechnolog, inżynier nanotechnologii, specjaliści IT oraz nauk biologicznych. Jak więc zachęcić młode pokolenia do trwałego zainteresowania nauką, by w przyszłości chciały wybierać takie ścieżki kariery?

Nauka towarzyszy nam na każdym kroku, a naukowcy coraz chętniej dzielą się wiedzą i zachęcają młode pokolenia do poznawania świata. Ludzie na całym świecie zdają się fascynować nauką oraz dostrzegają jej korzyści społeczne i gospodarcze. Uważają, że nauka napędza innowacje, a jak pokazuje badanie przeprowadzone przez 3M, aż 91% polskich rodziców chciałoby, aby ich dzieci wiedziały o niej więcej. Połowa z nas uważa, że najlepszy czas dla nauki ma jeszcze nadejść i wierzy, że przyszłe pokolenia będą miały swój udział w rozwoju świata. Jednak wielu rodziców, mimo że chciałoby wspierać zainteresowania swoich dzieci, to po prostu nie wie jak.

Specjaliści od rozwoju dzieci twierdzą, że powinno się wspierać i rozwijać ich zainteresowania już od najmłodszych lat, ponieważ to, co zasiejemy w młodych umysłach przyniesie plony w przyszłości. Codzienne czytanie dzieciom jest przyjazną metodą wspomagającą wszechstronny rozwój. Dodatkowo, polecane są zabawki, m.in. klocki, kredki, puzzle czy samochody, czyli takie, które angażują, zapewniają nieograniczone możliwości wykorzystania i pobudzają wyobraźnię.

Dlaczego więc aż 73% rodziców zachęciłoby swoje dzieci do wyboru takiej kariery zawodowej? Być może chcemy by przyszłe pokolenia poradziły sobie z wyzwaniami naszego dynamicznie rozwijającego się świata, a może po prostu uważamy karierę naukową za rozsądny wybór, który zapewni stabilizację i bezpieczeństwo finansowe następnym generacjom. Tak czy inaczej, plany dla przyszłego pokolenia jednoczą ludzi na całym świecie w ich podejściu do nauki – czy są jej zwolennikami, czy naukowymi sceptykami – podkreśla Tomasz Duda, dyrektor R&D 3M w Polsce.

Kiedy dzieci są starsze i dostrzegamy ich zainteresowanie poszczególnymi tematami, starajmy się poświęcić trochę własnego czasu na odnalezienie ciekawych miejsc i wydarzeń, na które wybierzemy się wspólnie. Według badania 3M aż 24% Polaków jest sceptycznie nastawionych do nauki, ponieważ kojarzona jest z dziedzinami ścisłymi, które często są dla nas niezrozumiałe. Może właśnie wspólna wycieczka na wystawę w muzeum lub na warsztaty kreatywne dla dzieci pomoże nam, dorosłym nauczyć się czegoś nowego przy okazji zacieśniania rodzinnych więzi.

Ponadto, obserwowanie zainteresowań swoich pociech może pobudzić ciekawość również u dorosłych. Każdy rodzic wie, że dzieci zadają wiele pytań, na które dorośli nie zawsze znają odpowiedź. Będąc w takiej sytuacji, nie zbywajmy pociechy zmianą tematu, ale poszukajmy wspólnie odpowiedzi na nurtujące je pytanie. Sięgnijmy wtedy po encyklopedię, podręcznik lub wyszukajmy odpowiedź w Internecie. Może okazać się, że nasza pociecha wykazuje większe zainteresowanie konkretnym tematem i chciałaby się w tym kierunku rozwijać, a my sami zyskamy nową wiedzę.

Dzisiejszy świat oferuje dorosłym i dzieciom dużo możliwości rozwoju, poprzez różnego rodzaju warsztaty i kursy, np. dla młodych programistów, czy gry i symulatory, w których możemy wcielić się w małych konstruktorów czy lekarzy. Polacy cenią zawody związane z naukami ścisłymi i postrzegają je jako te dające dużo satysfakcji – na czele profesji wskazywanych przez badanych można wymienić medycynę (27% w  Polsce vs. 17% globalnie), IT/informatykę (26% w Polsce vs. 22% globalnie) oraz biznes (23% w Polsce vs. 24% globalnie). Dlatego warto zainwestować czas w rozwój dzieci, by nauka i praca były dla nich przyjemnością, a może okazać się, że za kilka czy kilkanaście lat, to one odkryją lub stworzą rewolucyjne rozwiązania, które wpłyną na rozwój świata.

W odpowiedzi na wyniki State of Science Index, 3M realizuje w Polsce kampanię #WyobrazMYtoSobie, której celem jest podkreślenie roli, jaką odgrywa wyobraźnia w rozwoju nauki i zwrócenie uwagi na sposób, w jaki zarówno większe, jak i mniejsze innowacje przyczyniają się do podniesienia jakości życia.

Raport 3M State of Science Index: https://biuroprasowe-3m.prowly.com/44968-z-optymizmem-patrzymy-na-przyszlosc-nauki?preview=true

Więcej informacji o kampanii: www.3m.pl/wonder

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × three =