Planszówki, które wspomagają terapię logopedyczną dziecka


Rozrywka, edukacja i terapia w jednym

Gry planszowe ponownie stają się atrakcyjną formą spędzania czasu, nie tylko przez młodych, ale także starszych. O ile kiedyś planszówki stanowiły tylko formę rozrywki, dzisiaj mają już często znacznie szersze zastosowanie. Jako narzędzie edukacji wykorzystał je już z powodzeniem chociażby Instytut Pamięci Narodowej, który w wydanej przez siebie grze „Znaj Znak”, uczy współczesnej historii Polski od 1918 do 1989 roku.

Planszówki dają graczom możliwość obcowania ze sobą, prowadzą do prawdziwej interakcji, w której nie brakuje też emocji. To właśnie charakterystyczne relacje, jakie są wynikiem uczestniczenia w grze, stały się fundamentem pomysłu wykorzystana planszówek także w terapii logopedycznej.

 – Każdy logopeda wie, że w jego pracy z małymi pacjentami kluczowe jest zbudowanie zaufania i silnych więzi, bo to, poza wiedzą terapeuty,  zapewnia skuteczność działania. Dlatego szukamy takich rozwiązań, które będą i przydatne terapeucie, i interesujące dla dzieci – tłumaczy Monika Zielińska-Miętkiewicz z Young Digital Planet, firmy, która od kilkunastu lat dostarcza produkty edukacyjne na specjalistyczny rynek logopedii. – Mamy duże doświadczenie i  bogate portfolio. Część z propozycji to bardzo nowoczesne produkty. Tym razem innowacyjność znaleźliśmy w bardzo prostej formie gry planszowej – dodaje rozmówczyni z YDP SA.

Planszówki z ukrytą mocą

Gry planszowe dedykowane wsparciu terapii logopedycznej, które wchodzą właśnie na rynek, nie powstały przypadkowo. Są efektem współpracy i wykorzystania know-how z dwóch różnych obszarów – firmy Young Digital Planet w zakresie tworzenia multimedialnych rozwiązań wspierających edukację i rozwój dzieci oraz firmy Trefl w zakresie tworzenia edukacyjnych gier planszowych. Połączenie tych wartości umożliwiło stworzenie gry, która stanowi jednocześnie atrakcyjną formę rozrywki i jest rzeczywistym wsparciem w profilaktyce i terapii wad wymowy. Gra Na przyjęcie chęć i zaklęć 25 dzięki wielu zaskakującym zadaniom wspomaga kształtowanie poprawnej wymowy, uczy logicznego myślenia i jednocześnie wzbogaca słownictwo dziecka, a jej atrakcyjna forma mobilizuje dziecko do zaangażowania się w zorganizowane zajęcia. Dodatkowo, to nowość dla terapeutów, dołączony do gry materiał obrazkowo-wyrazowy na kartach wspomaga też diagnozę logopedyczną, a szczególnie przesiewowe badanie artykulacji najmłodszych. Inna z gier, Przygoda jaszczurki i jej męża węża umożliwia logopedzie m.in. ocenę warunków artykulacyjnych dziecka, stopnia rozumienia mowy, a także określenie poziomu wypowiadania się czy posługiwania się strukturami gramatycznymi. Taka zabawa przy planszówkach, będących jednocześnie formą edukacji i wspomagania profilaktyki, diagnozy i  terapii wad wymowy, może być też świetnym sposobem na przyjemne i pożyteczne spędzanie czasu rodziców z dziećmi, ponieważ gry nadają się świetnie do użycia i w gabinecie – z logopedą i w domu.

(Opracowane na podstawie materiałów promocyjnych)

Informacje dodatkowe:
Young Digital Planet jest pionierem we wdrażaniu technologii ICT w edukacji oraz wyznaczania standardów multimedialnych rozwiązań w pracy dydaktycznej. Firma posiada międzynarodowe i międzykulturowe doświadczenia we współpracy z wiodącymi wydawnictwami i ministerstwami edukacji w blisko 30 krajach na całym świecie. Przez ponad 20 lat działalności YDP zrealizowała setki programów edukacyjnych do wszystkich etapów edukacji i przedmiotów. Firma stworzyła również szereg multimedialnych rozwiązań wspierających terapię logopedyczną.

Firma Trefl to jeden z liderów na polskim rynku zabawek, producent gier planszowych, kart do gry oraz jeden z największych producentów puzzli w Europie. Od 2008 r. Trefl prowadzi także dystrybucję samochodzików marki SIKU, a w 2010 r. wprowadził na polski rynek elektroniczne zabawki edukacyjne VTech, w polskiej wersji językowej. Trefl to firma, która dostarcza pomysły na wspólne spędzanie czasu dzieciom i ich rodzicom w Polsce i na świecie. Zabawki ze znakiem Trefla to połączenie walorów edukacyjnych z radosną i bezpieczną zabawą.