Początki nauki czytania i pisania » EgoDziecka

W trakcie swojego rozwoju maluch zdobywa doświadczenia zmysłowe, emocjonalne i intelektualne niezbędne do osiągnięcia tej skomplikowanej umiejętności. Doświadczenia te gromadzone są przez malucha w sposób spontaniczny poprzez naturalny rozwój i potrzebę poznawania świata.

Kształtują one rozwój niezbędnych funkcji, leżących u podstaw nauki czytania i pisania:

•    sprawności motorycznej i manualnej

•    percepcji słuchowej

•    percepcji wzrokowej

•    orientacji przestrzennej

•    mowy

•    zdolności umysłowych

•    procesów motywacyjnych

Jak maluch poznaje świat?

Od urodzenia maluch odbiera głównie bodźce sensoryczne: dotykowe, słuchowe, wzrokowe, ruchowe, węchowe, smakowe. Zmysły nie działają samodzielnie, ale podczas rozwoju integrują się, łączą w spójną informację przekazywaną do mózgu, na którą dziecko odpowiada odpowiednią reakcją. Z każdym dniem informacja oraz odpowiedź stają się bardziej złożone. W pewnym momencie tajemnicze głosy i znaki zaczną być odtwarzane i odczytywane – jako literki, cyferki, wyrazy, zdania, i poszerzą sposób poznawania świata przez dziecko.

Poprzez dotykanie dziecko poznaje świat. Poprzez słuchanie i patrzenie zaczyna kształtować się percepcja słuchowa i wzrokowa, poprzez ruch rozwija się motoryka całego ciała niezbędna do nabycia zdolności manualnych. Poprzez czworakowanie i wykonywanie przez dziecko ruchów naprzemiennych następuje integracja obu stron ciała i rozwija się obustronna koordynacja ruchowa. Dalej dziecko zaczyna badać świat w pozycji pionowej i rozwija orientację przestrzenną.

Podczas dalszego rozwoju następuje coraz lepsze planowanie ruchu, a aktywności stają się coraz bardziej skomplikowane i precyzyjne. Rozwijają się umiejętności w zakresie dużej i małej motoryki oraz mowy, a także koordynacja wzrokowo-ruchowa umożliwiająca rysowanie.

W wieku 6 lat dziecko potrafi koncentrować się, wydłuża się czas uwagi, ma lepszą organizację zachowania. Rozwijają się zdolności umysłowe: myślenie abstrakcyjne i przyczynowo-skutkowe. Sześciolatek ma już wykształcone funkcje percepcyjne – i jest gotowy do nabycia umiejętności czytania i pisania.

Rodzice mają duży wpływ na rozwój tych funkcji poprzez pobudzanie rozwoju w zabawie, już od chwili narodzin dziecka! Dodatkowo dbałość o prawidłowy rozwój emocjonalny i społeczny ułatwia nabywanie ważnych umiejętności czytania i pisania. Jak stymulować rozwój podstawowych funkcji percepcyjnych dziecka?

Rozwój oraz stymulowanie podstawowych funkcji percepcyjnych od urodzenia do 6 roku życia

Rozwijanie funkcji słuchowych.

Funkcje słuchowe to odbieranie, lokalizacja, zapamiętywanie, rozpoznawanie, różnicowanie dźwięku oraz łączenie dźwięku z innymi bodźcami

Stymulowanie percepcji słuchowej:

•    sprawdzanie reakcji na dźwięk

•    mówienie do dziecka różnymi rodzajami głosów

•    zmiany aktywności pod wpływem słuchania rożnych dźwięków

•    zapoznawanie dziecka z dźwiękami płynącymi z otoczenia

•    samodzielne produkowanie, powtarzanie rożnych dźwięków

•    słuchanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych

•    śpiewanie i słuchanie piosenek

•    taniec lub poruszanie się w rytm melodii

•    zabawy instrumentami muzycznymi

•    odnajdowanie rymów w wierszach

•    wysłuchiwanie głosek w wyrazach    

Rozwijanie funkcji wzrokowych.

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00