Zabawy buzi i języka dla małego bzyka – zestaw ćwiczeń

Materiał pomocniczy dla nauczycieli i rodziców, którzy chcą wspomagać rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym. 

Zabawy buzi i języka dla małego bzyka
 

 ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE WARGI

  • Wymawianie po kilka razy głoski u a  potem i.
  • „Cmokanie” i „gwizdanie” na przemiennie.
  • „Kolorowe słomki” – przenoszenie przy użyciu rurki skrawków papieru.
  • „Bąbelkowa szklanka wody” – dmuchanie przez rurkę w szklance z wodą.
  • „Pociąg samogłosek” – wymawianie (kilkakrotnie) samogłosek w połączonych.
  • w pary:  a- i -a –i;   a-u a -u;   u -i- u-i;   i- a- i-a;   i-u -i-u;   u- a u-a.

 
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE JĘZYK 

„Sprzątający język”:

  • Wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę różnych części twarzy.
  • (do nosa, oka prawego i lewego, ucha prawego i lewego).
  • Dotykanie czubkiem języka każdego zęba szczęki i żuchwy.
  • Przesuwanie czubkiem języka po zewnętrznej powierzchni zębów.
  • Oblizywanie warg podczas coraz szerszego ich otwierania.
  • Wysuwanie język jak najdalej z ust i chowanie go jak najgłębiej do jamy ustnej.
  • Unoszenie  czubka  języka do wałka dziąsłowego i mocne dmuchanie.
  • „Słodka zabawa” – zlizywanie drobnych cukierków ze spodeczka.

 ĆWICZENIA ODDECHOWE

  • „Wyścig myszek” – dmuchanie przez słomkę na papierową myszkę, która idzie po torze narysowanym na arkuszu papieru.
  • „Spacer po łące”- podchodzenie do kwiatów i wąchanie ich.
  • „Odgłosy pociągu”- pociąg stoi gotowy do odjazdu, lokomotywa sapie – pf, pf, pf, pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej – cz, cz, cz.

 ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PODNIEBIENIE MIĘKKIE

  • „Chrapanie”-na wdechu i wydechu.
  • „Ziewanie”.
  • Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
  • Wypowiadanie sylab: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.

ĆWICZENIA POLICZKÓW:

  • „Rybka”- wciąganie policzków.
  • „Gruba żabka”- nadymanie policzków.
  • Naprzemiennie „Rybka” – „Gruba żabka”.
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

 
ĆWICZENIA PRAWIDŁOWEGO POŁYKANIA

  • Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.
  • Trzymanie czubkiem języka cukierka tik-tak przy wałku dziąsłowym, jednoczesne połykanie śliny.
  • Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie zamkniętych ustach.
  • „Ssanie czekolady”- ssanie czekolady przyklejonej do wałka dziąsłowego.

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

  • Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty np. odbijanie piłki, stukanie do drzwi, tykanie zegara.  Powtarzanie rytmu.
  • Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne instrumenty.
  • Nazywanie i naśladowanie głosów zwierząt.
  • Różnicowanie wyrazów różniących się jedną głoską np.:

bułka – półka kury – góry
Tomek – domek nosze – noże
kasza – kasa biurko – piórko

Opracowanie własne: mgr Beata Przeczewska – logopeda www.logopeda-grudziadz.pl