Materiał pomocniczy dla nauczycieli i rodziców, którzy chcą wspomagać rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
„Zabawy buzi i języka dla małego bzyka”
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE WARGI
- Wymawianie po kilka razy głoski u a potem i.
- „Cmokanie” i „gwizdanie” na przemiennie.
- „Kolorowe słomki” – przenoszenie przy użyciu rurki skrawków papieru.
- „Bąbelkowa szklanka wody” – dmuchanie przez rurkę w szklance z wodą.
- „Pociąg samogłosek” – wymawianie (kilkakrotnie) samogłosek w połączonych.
- w pary: a- i -a –i; a-u a -u; u -i- u-i; i- a- i-a; i-u -i-u; u- a u-a.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE JĘZYK
„Sprzątający język”:
- Wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę różnych części twarzy.
- (do nosa, oka prawego i lewego, ucha prawego i lewego).
- Dotykanie czubkiem języka każdego zęba szczęki i żuchwy.
- Przesuwanie czubkiem języka po zewnętrznej powierzchni zębów.
- Oblizywanie warg podczas coraz szerszego ich otwierania.
- Wysuwanie język jak najdalej z ust i chowanie go jak najgłębiej do jamy ustnej.
- Unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego i mocne dmuchanie.
- „Słodka zabawa” – zlizywanie drobnych cukierków ze spodeczka.
ĆWICZENIA ODDECHOWE
- „Wyścig myszek” – dmuchanie przez słomkę na papierową myszkę, która idzie po torze narysowanym na arkuszu papieru.
- „Spacer po łące”- podchodzenie do kwiatów i wąchanie ich.
- „Odgłosy pociągu”- pociąg stoi gotowy do odjazdu, lokomotywa sapie – pf, pf, pf, pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej – cz, cz, cz.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PODNIEBIENIE MIĘKKIE
- „Chrapanie”-na wdechu i wydechu.
- „Ziewanie”.
- Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
- Wypowiadanie sylab: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.
ĆWICZENIA POLICZKÓW:
- „Rybka”- wciąganie policzków.
- „Gruba żabka”- nadymanie policzków.
- Naprzemiennie „Rybka” – „Gruba żabka”.
- Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
ĆWICZENIA PRAWIDŁOWEGO POŁYKANIA
- Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.
- Trzymanie czubkiem języka cukierka tik-tak przy wałku dziąsłowym, jednoczesne połykanie śliny.
- Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie zamkniętych ustach.
- „Ssanie czekolady”- ssanie czekolady przyklejonej do wałka dziąsłowego.
ĆWICZENIA SŁUCHOWE
- Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty np. odbijanie piłki, stukanie do drzwi, tykanie zegara. Powtarzanie rytmu.
- Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne instrumenty.
- Nazywanie i naśladowanie głosów zwierząt.
- Różnicowanie wyrazów różniących się jedną głoską np.:
bułka – | półka | kury – | góry |
Tomek – | domek | nosze – | noże |
kasza – | kasa | biurko – | piórko |
Opracowanie własne: mgr Beata Przeczewska – logopeda www.logopeda-grudziadz.pl