Mały konsument

Aż 75 procent rodziców twierdzi, że dzieciom najbardziej potrzebna jest wiedza o racjonalnym wydawaniu pieniędzy.  Według prawie jednej trzeciej respondentów mali konsumenci powinni uczyć się także oszczędzania.

– Warto zauważyć, że nieprzygotowane do finansowego uświadamiania dzieci są także ich rodziny – jedna trzecia respondentów przyznała się do tego, że nie wie nawet, jak można byłoby taką wiedzę skutecznie przekazywać i co się na nią powinno składać. To wskazuje na kolejny problem: elementarnej wiedzy finansowej potrzebują nie tylko nasze dzieci, potrzebujemy jej także my – dorośli – przekonuje prof. nadz. Andrzej Cwynar Dyrektor Instytut Badań i Analiz Finansowych WSIZ w Rzeszowie.

Jak wynika z raportu ” Mały konsument i finanse” przedszkolaki powinny poznać podstawowe pojęcia i mechanizmy ekonomiczne, zwłaszcza, że coraz więcej małych konsumentów dysponuje własnymi pieniędzmi.

– Aż 96 procent dorosłych stwierdziło, że dzieci powinny otrzymywać pieniądze na drobne wydatki . Ponad  połowa rodziców przyznaje, że daje swoim dzieciom co miesiąc kieszonkowe w wysokości 20 złotych – mówi Adam Łącki prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

Zdaniem rodziców skutecznym sposobem nauczenia dzieci jak szanować pieniądze, wydawać je rozsądnie a także odkładać na wyznaczony cel – są wspólne decyzje dotyczące wydatków jak i wspólne zakupy. Uważa tak 42 procent respondentów, według 23 procent badanych, dobrym źródłem wiedzy na temat finansów są  także książki, gry komputerowe oraz bajki edukacyjne.

Rodzice i opiekunowie dzieci, otwarcie przyznają, że ich pociechy mają duży wpływ na decyzje w sprawie zakupu zabawek ( 78%) i żywności ( 70%), książek (24%) a także organizowania czasu wolnego (19 %) oraz ubrań (17%).

Według respondentów rodzice podczas zakupów ulegają wpływowi swoich pociech bo chcą spełniać ich oczekiwania ( 17%), uważają także, że w ten sposób dzieci uczą się podejmować decyzje ( 11%).

0214pr_sok_bannery-maly-konsument_mailing

Od 7 marca, bezpłatnie, pod adresem www.malykonsument.com.pl dzieci poprzez zabawę  mogą poznawać tajniki ekonomii i uczyć się racjonalnego wydawania pieniędzy. Przewodnikami po świecie finansów są Kasia, Rysio i TUDU przybysz z kosmosu.