Mona planuje ciasteczkowy biznes

Książeczka jest pierwszą z powstającego cyklu, którego fabuła opisuje przygody trójki rodzeństwa – najstarszej Mony, jej młodszego brata Eryka i całkiem malutkiego braciszka nazywanego zdrobniale  Dzidziem. Dzidź jest narratorem – sytuacje przedstawiane w książkach są opisywane z perspektywy jego spostrzeżeń.

Cały cykl w zamierzeniu oscyluje wokół tematu przedsiębiorczości, kreatywności i biznesu w dziecięcym wykonaniu. Ma na celu rozwijanie przedsiębiorczych, osobistych i społecznych cech dziecka, tak by w dorosłym życiu przełożyły się one na konkretne sukcesy zarówno społeczne jak i zawodowe, w tym biznesowe. A wszystko to w przyjemny i zrozumiały dla małego człowieka sposób, wykorzysując zabawę w biznes tak, by mógł czerpać z niej radość również w dorosłym życiu.

Źródłem inspiracji do powstania cyklu są same dzieci. Ich cechą właściwą jest bezpośrednie i niezakłamane postrzeganie rzeczywistości. Nie mają zahamowań i lęków społeczno-cywilizacyjnych, przez co ich kreatywność jest spontaniczna i niczym nie skażona. Celem publikacji jest rozwijanie tych walorów poprzez inspirujące zabawy i tworzenie korzystnych lecz nienarzucających się wzorców.

Wszyscy chcemy by nasze dzieci były kreatywne przez całe życie, by jako osoby dorosłe odniosły sukces i żeby były… szczęśliwe. Cykl książeczek pomyślany jest jako integralna część będącego w przygotowaniu projektu edukacyjnego „Dziecięca kreatywność = dorosły sukces”.

Wydawać by się mogło, że przedsiębiorczość to nudna, skomplikowana nauka, niełatwa do zrozumienia nawet dla dorosłych. A tu okazuje się, że można o niej opowiadać ciekawie i zabawnie. Książeczka Mona planuje ciasteczkowy biznes jest adresowana do dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym – 5-8-latków. W prosty sposób zapoznaje dzieci z mechanizmem tworzenia małej firmy. Mona dostaje w prezencie skarbonkę i zastanawia się, jak uzbierać na rower. Wpada na pomysł – zacznie sprzedawać ciasteczka, które będą wyjątkowe. Potrzebna jest jednak reklama. To nie wszystko. Potrzebne są też środki na inwestycję i konkretny plan realizacji zamierzeń. A potem, gdy już skarbonka zrobi się za mała, Mona będzie trzymała pieniądze w banku, jak mama i tata…

Opowiedziana w książeczce historia uczy dzieci nowego podejścia do pieniędzy, uaktywnia przedsiębiorczość – kieszonkowe można trzymać w skarbonce, wydać na słodycze lub zabawki, ale można także zainwestować! Tak wczesne przygotowanie dzieci do myślenia o tym, jak warto obchodzić się z pieniędzmi, jest szczególnie ważne teraz, gdy bycie przedsiębiorczym to po prostu konieczność. Ucząc tego dzieci, wyposażamy je w narzędzia, dzięki którym łatwiej im będzie odnaleźć się w dorosłym życiu. Świetna, niebanalna grafika zaciekawia i podkreśla zawartość merytoryczną książki, zwraca uwagę na ważne treści.

Anna Kosk, psycholog dziecięcy, trenerka Instytutu Komeńskiego – ośrodka szkoleniowego Fundacji Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego, dyrektorka przedszkola integracyjnego na warszawskim Żoliborzu.

Od lat toczy się dyskusja, jakie elementy wpływają na rozwój przedsiębiorczości. Większość specjalistów jest zdania, że przedsiębiorczość ekonomiczna nie jest czymś wrodzonym, lecz rozwija się w miarę upływu czasu w wyniku doświadczeń pojawiających się w życiu człowieka. Doświadczenia te są głównie rezultatem zainteresowań i pasji, bo to one wpływają na gotowość uczenia się i zachęcają do wysiłku. Dlatego wzbudzanie w dzieciach naturalnej dla nich ciekawości i umiejętności obserwacji otoczenia, zachęcanie do eksperymentowania i rozwiązywania różnych dorosłych” problemów jest istotnym elementem ich edukacji i przygotowania do samodzielnego życia. Nawet jeśli nasza pociecha nie wybierze w przyszłości kariery przedsiębiorcy, umiejętność postawienia się w roli osoby aktywnie kształtującej swoje życie, umiejącej ocenić swoje zasoby i budować relacje z innymi, która potrafi odpowiedzieć na pytanie, jak być przydatnym dla innych i czerpać z tego środki do utrzymania oraz satysfakcję, z pewnością może dziecku pomóc w rozwijaniu innych zainteresowań i w wykorzystywaniu własnych talentów. Dlatego właśnie książki, które rozwijają zainteresowania dzieci tematami przedsiębiorczości i pobudzają do oceny własnych umiejętności, są tak przydatne i godne polecenia.

Piotr Kaczmarek-Kurczak, adiunkt Katedry Przedsiębiorczości w Akademii Leona Koźmińskiego

Marta Szyszko-Essex jest pedagogiem, specjalistą od organizacji i zarządzania w oświacie oraz dziennikarzem. Pracowała w Międzynarodowej Organizacji Edukacji Przedszkolnej OMEP, Instytucie Matki i Dziecka. Współpracowała przy realizacji filmu oraz serialu Awantura o Basię w reż. Kazimierza Tarnasa. Prowadziła dział PR u producenta seriali Na dobre i na złe i M jak miłość. Prywatnie mama sześcioletniej Jenny. Mona planuje ciasteczkowy biznes jest jej pierwszą książką dla dzieci.

Wydawnictwo Mambuka właśnie obchodzi trzy premiery. Pierwszą – książkową, drugą – związaną z inauguracją cyklu oraz trzecią – własną, bo jest to jest jego pierwsza publikacja.

Agnieszka Skriabin-RucińskaZ wykształcenia jestem malarzem po Warszawskiej ASP, z wykonywanego zawodu – grafikiem. Długo pracowałam na zlecenie dla rozmaitych wydawnictw, marząc sobie nieśmiało o założeniu własnego. Mimo mnóstwa pomysłów, zbierałam się i zbierałam …i nie miałam odwagi. Aż tu wydawnictwo samo poniekąd przyszło – wraz z programem unijnym, do którego zostałam wytypowana. To wymusiło na mnie zmobilizowanie się do działania. Nie twierdzę, że jest łatwo, lecz radość jaka z tego wydawniczego faktu wynika jest ogromna. Wielu rzeczy uczę się na bieżąco, sytuacja wymagała wyjścia do ludzi, co po wielu latach pracy w „samotności i odosobnieniu” z początku trochę mnie to przytłoczyło, ale w efekcie zaczęło sprawiać przyjemność. Zwłaszcza, że Ci z którymi zdarzyło mi się współpracować są naprawdę niezwykli. Spotkałam się ze wsparciem również ze strony osób wcześniej mi nie znanych, za co im wszystkim bardzo dziękuję. Wyjątkowo zachwyca mnie możliwość pracy z książkami dla dzieci. Prywatnie jestem mamą dwójki maluchów więc mam możliwość testowania książek bezpośrednio na nich.

Mona planuje ciasteczkowy biznes
Marta Szyszko-Essex
il. Agnieszka Skriabin
wyd. Mambuka
wiek: 5+