Co ma chłopiec, a co dziewczynka – recenzja książki „Jestem dziewczynką, jestem chłopcem”

Ktoś by mógł powiedzieć: po co omawiać „takie tematy”, za moich czasów tego nie było, a tamtego się nie robiło. Czasy się jednak zmieniają, dostęp do mediów, wszechobecna nagość i inne czynniki powodują, że ciekawe świata dziecko interesuje się seksualnością. Poza tym, my dorośli dziećmi byliśmy już dawno i ciężko nam rozmawiać o sprawach intymnych z dzieckiem.

By wyjść naprzeciw nadchodzącym problemom i pytaniom, przeczytałam bardzo interesującą i pomocną publikację „Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka”. Aleksandra Chodecka i Monika Zielona-Jenek stworzyły książkę, która według opinii Zbigniewa Lwa-Starowicza jest bardzo dobrą, wyróżniającą się oryginalnością, erudycją i poziomem naukowym publikacją. Nie sposób się nie zgodzić z profesorem. Treść książki, mimo zawiłości tematu, jest przekazana w sposób jasny, klarowny i docierający nie tylko do specjalistów z dziedziny nauk humanistycznych, ale również jest źródłem wiedzy dla statystycznych rodziców.

Książka jest podzielona na 6 rozdziałów poruszających ważne aspekty rozwoju seksualnego dziecka:

•    Dlaczego trudno rozmawiać z dziećmi o sprawach intymnych i dlaczego warto to robić?

•    Dokąd zmierza rozwój seksualny?

•    Dziecko płciowe czy dziecko seksualne? Na czym bazuje seksualność człowieka?

•    Jak dziecko przejawia swoją płciowość? O typowej ekspresji seksualnej dziecka.

•    Rodzice, wychowawcy, rówieśnicy. Kto uczestniczy w kształtowaniu seksualności dziecka?

•    Jak wspierać rozwój seksualny dziecka, gdy przebiega on w sposób nietypowy.

Jak widać, rozdziały ułożone są w taki sposób, by płynnie przeprowadzić czytelnika od najprostszych spraw, do tych najbardziej skomplikowanych. Każdy z rozdziałów jest bogaty w wykresy i tabele porządkujące pozyskaną wiedzę i pozwalające na szybkie przejrzenie tematu. Na końcu każdego etapu jest podsumowanie, które niczym w podręczniku, porządkuję wiedzę zawartą w określonym rozdziale. Bardzo ciekawe są również dodatki zamieszczone na końcu omawianego tematu. Znajdują się tam opracowane ćwiczenia do pracy z dzieckiem, które pozwalają nie tylko na dogłębne zrozumienie tematu, ale również na wstępną diagnozę.

Publikacja rozwiewa wiele tajemnic związanych z fizjologią rozwoju dziecka, ale też i z psychologią. W swej treści zawiera odpowiedzi na tematy, o które trudno pytać pediatrę, takie jak onanizm dziecięcy, zainteresowanie anatomią dorosłych czy na przykład nadmierna miłość do taty czy mamy.

Książka bardzo wartościowa, pomocna i uspakajająca w swej treści. Warto przeczytać.

Basia Zalewska – pedagog, niania, nauczycielka przedszkola.

Zapraszamy na bloga Basi Zalewskiej

Jestem dziewczynką, jestem chłopcem
Monika Zielona-Jenek, Aleksandra Chodecka
wyd. GWP