Jaś i Maja. Czytam globalne. Maria Trojanowicz-Kasprzak


Dzieci czytające globalnie najpierw nazywają całe wyrazy, dopiero w późniejszej fazie „zabawy w czytanie” zaczynają dostrzegać strukturę wyrazu i rozpoznawać jego pojedyncze elementy, czyli litery i odpowiadające im dźwięki.

Czytanie globalne znane jest w wielu krajach świata. Do Polski dotarło niedawno. Od tej pory także polscy rodzice i nauczyciele stosują „zabawę w czytanie” jako sposób na rozwijanie uwagi, koncentracji, pamięci i aktywności dziecka. Lata doświadczeń dowiodły, iż czytanie globalne jest procesem pozwalającym na wcześniejsze i łatwiejsze opanowanie przez dziecko czytania tradycyjnego.
 
 
„… książkę dedykujemy dzieciom w wieku 1-5 lat. Najmłodsze dzieci będą oglądać obrazki i słuchać, jak czytasz. Będą także z uwagą przyglądać się wskazywanym przez Ciebie wyrazom.  W ich pamięci utworzą się obrazy czytanych przez Ciebie słów.

Starsze dzieci (dzięki częstym powtórzeniom wyrazów w tekście) szybko zapamiętają, co który wyraz znaczy. Już po kilku wspólnych sesjach dziecko będzie próbowało odczytać tekst samo.

Teksty w książce bazują na wyrazach trzyliterowych, które szczególnie łatwo zapadają dziecku w pamięć…”
 
Jaś i Maja. Czytam globalne
Maria Trojanowicz-Kasprzak
Wydawnictwo Pentliczek, 2014