Dzieci czytające globalnie najpierw nazywają całe wyrazy, dopiero w późniejszej fazie „zabawy w czytanie” zaczynają dostrzegać strukturę wyrazu i rozpoznawać jego pojedyncze elementy, czyli litery i odpowiadające im dźwięki.
Czytanie globalne znane jest w wielu krajach świata. Do Polski dotarło niedawno. Od tej pory także polscy rodzice i nauczyciele stosują „zabawę w czytanie” jako sposób na rozwijanie uwagi, koncentracji, pamięci i aktywności dziecka. Lata doświadczeń dowiodły, iż czytanie globalne jest procesem pozwalającym na wcześniejsze i łatwiejsze opanowanie przez dziecko czytania tradycyjnego.
„… książkę dedykujemy dzieciom w wieku 1-5 lat. Najmłodsze dzieci będą oglądać obrazki i słuchać, jak czytasz. Będą także z uwagą przyglądać się wskazywanym przez Ciebie wyrazom. W ich pamięci utworzą się obrazy czytanych przez Ciebie słów.