Oto miś… – recenzja książki „Miś – zabawka – bohater literacki – wzór wychowawczy”


Podejmując się napisania książki „Miś – zabawka – bohater literacki – wzór wychowawczy” bibliotekarka i… blogerka Justyna Binio nie planowała bynajmniej przekonywać nas, że misia warto polubić. Uszatek, Puchatek, Rupert, Yogi czy Coralgol udowadniają, że miś od niepamiętnych czasów jest dziecięcym prawdziwym przyjacielem i często zdarza mu się pełnić w życiu malucha nie tylko rolę edukacyjną, ale wręcz – terapeutyczną.
 
Misie nie od dziś pozwalają przenosić przeżycia bohaterów z bajki do dziecinnego pokoju. Dzieci identyfikują się z ich sympatyczną, dobroduszną posturą, zachowaniem i ciekawymi perypetiami, w których razem z nimi mogą uczestniczyć. „Wiele utworów dla dzieci stanowi punkt wyjścia do naśladownictwa, identyfikowania się z postaciami, szybkiego rozwoju mowy i myślenia, aktywności poznawczej, wrażliwości emocjonalnej oraz intensywności w poznawaniu i przeżywaniu świata” – tłumaczy autorka książki, doskonale obeznana z literaturą dziecięcą, w której miś na stałe już zagościł. Umieszczona w pracy obszerna bibliografia z odsyłaczami do literatury, w której bohaterem jest właśnie miś, uświadamia nam, że zwierzątko to ugruntowało już swoją pozycję na kartach książek (ale i klatkach filmów animowanych i kreskówek). Bazując na niej bibliotekarka stworzyła inspirującą publikację z myślą o bibliotekarzach, nauczycielach i animatorach kultury oraz rodzicach, którzy na autorytet misia właśnie chcieliby się powołać i poprosić go o pomoc w realizacji „wyższych” celów. W tym celu mogą oni wykorzystać umieszczone w książce  autorskie propozycje zabaw z misiem w roli głównej, idealne do wykorzystania w pracy i zabawie z dziećmi 5-cio i 6-ścioletnimi. Scenariusze zabaw są na tyle elastyczne, że nauczyciel może je samodzielnie modyfikować – rozwijać lub skracać.
 
Poza licznymi odwołaniami do bajek i filmów, znajdziemy w scenariuszach przede wszystkim odniesienia do literatury. To ona, zdaniem autorki, oferując wzory do myślenia, przeżywania czy zachowania ma ogromny wpływ na wszechstronny rozwój najmłodszych. Zbiór pomysłów na zabawy został opracowany tak, aby ukazać najpełniej walory utworu literackiego. Poprzez przywołanie licznych książek o misiach Binio postanowiła przybliżyć i utrwalić ich treść w formach: poznawczo-słownej, ruchowej, plastycznej, fotograficznej, muzycznej, teatralnej, a nawet kulinarnej czy matematycznej.
 
Pomysły Binio umieszczone w autorskich scenariuszach mają też w założeniu pełnić dodatkową rolę, polegającą na budowaniu pozytywnego nastawienia do czytania. Jest w nich przygoda, tajemniczość, fabuła i cel, zaangażowane są więc dziecięce emocje. Pomaga to rozwijać kreatywność, ale i świetnie sprawdza się w nauce samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów.
 
Wykorzystując niezwykły potencjał przedszkolaków oraz efektywne uczenie się poprzez zabawę, wprowadzam dzieci w świat eksperymentów. Za cel stawiam poznanie i zrozumienie otaczającego świata” – w ten sposób autorka omawia założenia swojej pracy. Przy pomocy konkretnego bohatera – pluszowego misia, każdy uczestnik zaproponowanych przez nią zajęć otrzymuje narzędzia, dzięki którym będzie potrafił wyrazić plastycznie lub też – gestem, mimiką i ruchem, własne, często zagmatwane emocje. Pluszowy przyjaciel może zainspirować ponadto dzieciaki do tego, by stworzyć grę planszową, a nawet – poklatkową animację, a z jajek ugotowanych na twardo, sałaty i żółtego sera przygotować samodzielnie pyszne „łódeczki”.
 
Ze stworzonego przez Binio nietypowego repetytorium z najsłynniejszego pluszaka możemy dowiedzieć się ponadto, na czym właściwie polega właściwie fenomen miśka (niewiele osób się chyba nad tym zastanawia) oraz jaki wpływ na dziecko mają historie z jego udziałem. Nauczyciele i rodzice znajdą w książce także ciekawy scenariusz wystawy „Czy to jutro, czy dziś, wszystkim jest potrzebny miś”, a Milusińscy –  niespodziankę: grę typu memoryĆwicz pamięć z Misiem”.
 
 
Katarzyna Głowacka – mama poszukująca, dziennikarka, absolwentka kulturoznawstwa. Współpracuje z Fundacją Wspomagającą Edukację Przedszkolną „Gifted&Talented” http://www.gifted-talented.org/Start.html oraz z działającym pod jej patronatem wrocławskim Przedszkolem „Przyjaciele Żyrafy” http://www.przyjaciele-zyrafy.pl/

„Miś – zabawka – bohater literacki – wzór wychowawczy”, Justyna Binio, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich