Praktyczna pomoc od logopedów – recenzja książki „Czy moje dziecko się jąka?”

Zadajemy sobie te i bardzo wiele innych pytań, dotyczących rozwoju mowy naszego dziecka. Jako rodzice mamy małą wiedzę na temat tego, jak i kiedy dzieci rozwijają swój aparat mowy i zdolności językowe. W głowie mamy własne doświadczenia z przeszłości, kiedy to w szkole osoba jąkająca się, używająca dłuższych pauz w wypowiedziach – była wyśmiewana i piętnowana, szczególnie przez rówieśników. Nasze intencje są w pełni zrozumiałe i na pewno jak najbardziej szczere, ale czy chcąc pomóc dziecku, poprawiając je, albo kończąc jego wypowiedź – naprawdę mu pomagamy? A może przeciwnie, dajemy sygnał do tego, że jest problem, którego należy się pozbyć, budując niepewność i w efekcie stres – powodujący to, czego chcemy uniknąć – jąkanie właśnie?

Aby poznać odpowiedzi na nasze wątpliwości, należy zajrzeć do książki „Czy moje dziecko się jąka?”, autorstwa Katarzyny Węsierskiej i Barbary Jeziorczak. Obie autorki  to doświadczone w terapii jąkania  logopedki, które w swej publikacji umieściły najważniejsze zagadnienia, odpowiedzi na wątpliwości rodziców i informacje, które pomogą w zrozumieniu etapów przyswajania umiejętności posługiwania się językiem.

W publikacji, którą nazwałabym informatorem, znajdziemy praktyczne wskazówki dla rodziców, dowiemy się, co to jest jąkanie, skąd się bierze, jak mu zaradzić. Autorki uspokajającym tonem tłumaczą, że to normalne, iż w toku nabywania wiedzy językowej przychodzą etapy lepsze i te gorsze – na przykład fazy tak zwanych zacięć czy zająknięć. Podkreślony zostaje fakt, że proces nauki mówienia jest bardzo trudnym i wymagającym etapem, dlatego żeby dziecko mogło wiele z niego czerpać, trzeba mu dać prawo do popełniania błędów – bo jak każdy z nas, dziecko nie jest nieomylne.

Ponieważ bardzo wiele zależy od rodziców, to w publikacji znajdują się „złote zasady”, skierowane właśnie do nich, umieszczone na plakacie, który łatwo wyrwać i zawiesić w widocznym miejscu, tak żeby zawsze o nich pamiętać. Absolutnie ważną i potrzebną rzeczą jest też plakat dla wychowawców, nauczycieli, przedszkolanek, którzy na co dzień w swojej pracy spotykają się z przypadkami zająknięć, czy też problemami w wysłowieniu się. Każdy pedagog powinien taki plakat mieć i stosować się do jego wytycznych.

Ponadto, obok złotych zasad i użytecznych informacji, znajdziemy w książce proste schematy pokazujące, jak rozwój mowy przebiega w danym okresie życia. Poznamy też zasadę DOM – czyli Dobry kontakt, Organizacja i Modelowanie, która wspomoże płynność w mówieniu naszego dziecka. Podane są też użyteczne adresy do organizacji (nie tylko w Polsce) zajmujących się logopedią i pokrewnymi dziedzinami.  

Polecam!

Karolina Zakrzewska

Czy moje dziecko się jąka?
Katarzyna Węsierska, Barbara Jeziorczak
www.centrumlogopedyczne.com.pl, 2011