„Przyjaciele Żyrafy. Bajki o empatii” – recenzja


Tego też uczą się dzieci, które słuchając czytanych przez rodziców czy dziadków bajek rozpoczynają swoją przygodę z literaturą.
 
„Bajki o empatii” napisane przez Joannę Berendt i Anetę Ryfczyńską to właśnie przykład takich opowieści, których bohaterowie niepostrzeżenie wciągają nas do swojego świata – świata uczuć, emocji i wartości. Bohaterowi ci są symboliczni, ponieważ autorki odwołują się do symboliki zwierząt, popularyzowanej przez Marshalla Rosenberga w ramach nurtu NVC (Porozumienie bez Przemocy czy też Porozumienie Serca). I chociaż książka jest niewątpliwie pozycją „must have” dla czytających dzieciom rodziców, zainteresowanych nurtem Porozumienia bez przemocy, warto by sięgnęli po nią także ci, którym założenia NVC są obce. Wiele wyniosą z niej wszyscy rodzice, którzy, nie wnikając w przypisane takim zwierzętom, jak żyrafa czy szakal sposoby komunikowania się, zajrzą do lektury choćby po to, by pomóc swoim podopiecznym w nauce komunikowania się w oparciu o potrzeby i uczucia.
 
„Bajek o empatii” nie to coś więcej, niż „bajeczki” dla dzieci. To raczej starannie przemyślana propozycja na familijne wieczory ze wspólnym czytaniem, będącym zachętą do poszukiwania w życiu własnych, ale i wspólnych, wartości – poprzez rozmowy. Rozmowy o tym, co dzieje się w sferze dziecięcych emocji, co dla dzieci jest „żywe”. Przewodnikiem po takim świecie jest Żyrafa Bibi oraz jej Przyjaciele z Leśnego Zakątka, wśród których szczególnie ważną rolę odgrywa Szakal Zenon. Poznając ich przygody maluchy uczą się, czym jest empatia, przyglądają się własnym uczuciom, emocjom i myślom, o których w piękny sposób opowiadają mądre zwierzęta. Mogą dowiedzieć się, że w empatyczny sposób można się kłócić, jak i poznać sposoby wyrażania własnych potrzeb (oraz skąd mają wiedzieć, czego właściwie potrzebują).

W publikacji znajdziemy 16 bajek, które budowane są w oparciu o dialogi zwierząt, a podsumowaniem każdej z nich jest zestaw adresowanych do dzieci pytań. Pytania te rodzice mogą modyfikować, dostosowując je do poziomu własnego dziecka. Starszaki natomiast, poza dyskusją z rodzicami, mogą potraktować pytania jako punkt wyjścia do własnych, snutych niezależnie, rozważań.
 
W „Bajkach o empatii” przewijają się te wszystkie niezwykle trudne i ważne sprawy, z którymi dzieciaki muszą łamać sobie głowę na co dzień, szukając odpowiedzi na takie pytania, jak np.: po czym poznać, że ktoś je kocha, jak mówić, by inni chcieli usłyszeć, dlaczego młodsze rodzeństwo nie chce współpracować, czy zawsze trzeba się dzielić, no i co to właściwie znaczy być grzecznym…
 
Intencją napisania Bajek, do której przyznają się obie autorki, było zaproszenie dzieci i ich rodziców do ćwiczenia języka empatii w codziennym życiu oraz do nauki rozumienia uczuć i potrzeb własnych i drugiego człowieka. W tym celu podpowiadają, w jaki sposób można odkrywać i nazywać swoje potrzeby (szczególnie te ukrywane głęboko). Ich trafne rozpoznawanie pomaga w lepszym rozumieniu siebie i akceptacji tego, jacy jesteśmy. Pomaga kreować rzeczywistość, której nie trzeba biernie się poddawać, ale ją współtworzyć. I, pozostając sobą, rozwijać się oraz czerpać radość z bycia z ludźmi, komunikując się z nimi „z poziomu serca”.
 
Katarzyna Głowacka – mama poszukująca, dziennikarka, absolwentka kulturoznawstwa. Współpracuje z Fundacją Wspomagającą Edukację Przedszkolną „Gifted&Talented” http://www.gifted-talented.orgoraz z działającym pod jej patronatem wrocławskim Przedszkolem „Przyjaciele Żyrafy” http://www.przyjaciele-zyrafy.pl/

„Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii”
Joanna Berendt, Aneta Ryfczyńska
Wydawnictwo CoJaNaTo