Jedna z nich uznała, że warto tego uniknąć, zawczasu posyłając bystrego i towarzyskiego malucha do szkoły. Konsekwencje ponosiła przez rok – teraz może mądrze opowiedzieć o nich innym rodzicom. Druga z mam jest psychologiem i jej sześciolatka została w przedszkolu…
Biograficzne treści to jednak nie jedyny plus tej cienkiej, podręcznej książeczki. Czytelnik pozna perspektywę osób pracujących z dziećmi, dowie się, co oznaczają różne tajne hasła rodem z diagnozy gotowości szkolnej (jak np. motoryka mała – i jak właściwie to ćwiczyć, jeśli dziecko nienawidzi szlaczków), co spotka malucha podczas badania w poradni i czego oczekiwać od sześciolatka w szkole.
Gotowość szkolna to nie ustrojstwo ministerialnej produkcji, tylko zbiór cech dziecka, zauważonych i opisanych przez wybitnego psychologa dziecięcego, Stefana Szumana, kilka ładnych dziesięcioleci temu. Co się na nie składa, które z nich spełniają sześcio-, a które siedmiolatki i po czym rozpoznać szkolną gotowość – znajdą państwo na stronicach tej książeczki.
Nowicjuszy wprowadza ona w zawiłości podstawowych problemów rodziny z dzieckiem wczesnoszkolnym: potrzeby ruchu, problemów z koncentracją uwagi, zadań domowych, dylematów związanych z zajęciami dodatkowymi, bezpieczeństwem malucha w szkole, świetlicą… A do tego to, co tygryski lubią najbardziej, czyli zgrabna bajeczka terapeutyczna o rozpoczęciu szkolnej nauki – coś co przyda się większości rodziców.
Słowem: pożyteczna, niedługa, a bogata w treści rzecz dla rodziców sześciolatków. Książkę czyta się bardzo przyjemnie w związku z formą rozmowy pomiędzy mamami; strona graficzna również sprzyja lekturze. Serdecznie polecam!
Katarzyna Wozinska – psycholog i trener; żona, mama małego Ignasia. Pracuje w Centrum Słowo – Psychologia z Duszą w Poznaniu (www.centrumslowo.pl).
Sześciolatki w szkole – poradnik dla rodziców i nauczycieli dzieci sześcioletnich Dorota Smoleń i Karolina Piękoś wyd. Bliżej Przedszkola, 2013