Pewne hasła dotyczące gotowości wczesnoszkolnej zaczęły się popularyzować wraz z dyskusjami na temat obniżania wieku obowiązkowej edukacji. O ile jednak wiemy, że dziecko powinno posiadać szereg umiejętności po opuszczeniu placówki, o tyle niekoniecznie jesteśmy świadomi, że wejście w przedszkole i pozytywne przeżycie tego okresu również wiąże się z szeregiem umiejętności. Istnieje też gotowość przedszkolna. A ta przyjść może w różnym wieku.
Autorka w bardzo odpowiedzialny sposób podeszła do tematu. Wsparcie rozwoju przedszkolaka to nie występ w wyścigu ani „mała szkółka pracy nadgarstka”, tylko całościowe, przemyślane działanie i postawa rodzicielska. Bez udziału opiekunów, bez ich wzorca i dobrej, zapewniającej bezpieczeństwo, pełnej szacunku relacji z dzieckiem, nie może być mowy o powodzeniu jakiejkolwiek akcji „gotowość przedszkolna”. Dla wielu z nas gotowość do opuszczenia domu oznacza po prostu samodzielność. Tymczasem by możliwa była samodzielność, potrzebny jest pewien stopień rozwoju życia uczuciowego dziecka, komunikacji ze światem i umiejętności społecznych. Jakich? Jak nad nimi pracować? Na te pytania czytelnik znajdzie konkretną, popartą przykładami (w tym scenkami z życia małego dziecka) odpowiedź.
Nie pominięto tutaj najbardziej klasycznych tematów, to znaczy rozwoju ruchowego i poznawczego dziecka, ale – co cenne – umieszczono je w szerszym kontekście, np. rozwoju zmysłów. W tabelach można odhaczyć umiejętności, które nasze dziecko już posiadło, a przy okazji przypomnieć sobie, co jeszcze warto, by wiedziało i jakiego rodzaju doświadczenia możemy mu zaproponować. Do tego otrzymujemy zbiór pomysłów na rozwijające zabawy i sporo konkretnych porad wychowawczych. Dotyczą typowo przedszkolnych problemów, takich jak dzielenie się, przestrzeganie reguł, czy wreszcie – rozstanie z rodzicami.
Książka jest do tego wydana przesympatycznie – poręczna, pełna ramek, list, anegdot, a do tego rysunków przedszkolaków (oczywiście z tytułami). Autorce udała się sztuka zamieszczenia w niej maksimum niezbędnych informacji w przyjaznej, zrozumiałej formie, a publikacja nie przytłacza objętością. To dobry prezent dla rodziców przyszłych i obecnych przedszkolaków.
Osobiście cieszę się, że sięgamy po książki o wychowaniu pochodzące z innego niż anglosaski (i ewentualnie niemiecki) krąg kulturowy. Wysoka jakość tej publikacji świadczy o tym, że przed polskim rynkiem wydawniczym jeszcze wiele do odkrycia!
Katarzyna Wozinska – psycholog dziecięcy w Słowo – Psychologia z duszą w Poznaniu (www.centrumslowo.pl), mama dwojga dzieci.
Jovanki Jovicic, „Twoje dziecko szczęśliwe w przedszkolu”, Wydawnictwo Beauty In 2012