Pierwszym etapem jest różnicowanie: słuchowo-głosowe, potem skojarzenia słowne i synteza części. Kolejny etap to skojarzenia graficzne (czytanie i pisanie), synteza całościowa. Dopiero po tej fazie mówimy o wnioskowaniu, twórczości czy improwizacji, by na końcu zmierzyć się z rozumieniem teoretycznym. Czyli najważniejsze w kolejności uczenia się jest rozumienie muzyki i improwizowanie – wypowiadanie się w języku muzyki, dopiero na końcu dowiadujemy się, jak nazwać teoretycznie tworzone przez siebie lub innych kompozytorów frazy. Kluczowa jest tu rola improwizacji, która jest tym dla języka muzyki, co swobodna konwersacja w języku mowy. Zauważmy też, iż najpierw uczymy się mówić muzycznie, budujemy słownik słuchowy, by dopiero w kolejnej fazie potrafić go zapisać. Dlatego tak ważne jest posiadanie rozbudowanego słownika muzycznego przed okresem edukacji formalnej.
Jolanta Gawryłkiewicz
Fundacja Kreatywnej Edukacji
www.fundacjakreatywnejedukacji.org
fot. Magdalena Wojciechowska