Premiera: „Nowe wzory ojcostwa w Polsce”

Książka Marty Biercy, choć powstała na kanwie pracy doktorskiej, nie jest lekturą tylko dla socjologów. Autorka prezentuje badania nad współczesnym modelem ojcostwa w sposób przejrzysty i przystępny dla każdego czytelnika.

Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie, jaki jest współczesny ojciec i czy bardzo różni się od swojego ojca czy dziadka. Czy w dzisiejszych czasach panuje moda na bycie ojcem? Czy ojcostwo może być dla mężczyzny osiągnięciem, które równa się sukcesom zawodowym? A może nawet daje większą satysfakcję? I czy oznacza to, że współczesny model ojca (a także męża czy partnera) całkowicie wyparł wzorce patriarchalne, które jeszcze niedawno były tak powszechne?

Aby odpowiedzieć na te pytania, autorka przeprowadziła wywiady z mężczyznami z małych i dużych miejscowości, w różnym wieku i o różnym wykształceniu, posiadającymi dzieci. Stworzyła studium, z którego wyłania się obraz współczesnego ojca. Czy jest to obraz zupełnie inny od tego, jaki można było obserwować jeszcze kilkanaście lat temu?

Młodzi ojcowie są coraz bardziej widoczni na ulicach: pchają wózki, noszą torby pełne odżywek czy pieluch, publicznie okazują dzieciom uczucia. Wydawać by się mogło, że powstaje swoista „moda” na bycie ojcem – dumnym opiekunem, mającym w związku z tą rolą wysokie poczucie własnej wartości i czerpiącym z niej satysfakcję. Z drugiej strony, kreowany ideał jest nowością na gruncie polskim, gdzie nadal silne są wzorce patriarchalne, a macierzyństwo często jest utożsamiane z pełnowymiarową opieką i poświęceniem.

O Autorce

Marta Bierca – doktor socjologii (rozprawa obroniona w 2017 roku na Uniwersytecie SWPS), specjalizująca się w tematyce przemian, jakie zachodzą we współczesnych rodzinach, szczególnie nowych modelach ojcostwa i macierzyństwa. Interesuje się również zjawiskiem przemian męskości – nowe versus stare wzorce męskości. Autorka licznych publikacji naukowych. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu analizy danych jakościowych. Na co dzień pracuje w jednej z agencji badawczo-konsultingowych w obszarze badań rynku. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Badań Rynku i Opinii (PTBRiO) praz Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (PTS).

„Nowe wzory ojcostwa w Polsce”, wyd. Borgis, Warszawa 2019

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 − 3 =