
Zajęcia z psem budują poczucie własnej wartości, pewności siebie. Dogoterapia uczy samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa. Wpływa na stan emocjonalny, łagodzi stres i samotność. Zabawy z psem uczą również tolerancji oraz szacunku do zwierząt i ludzi, wpajają zasady bezpiecznego postępowania z psami oraz wpływają korzystnie na kształcenie emocjonalne.
Dogoterapia wpływa na kilka obszarów rozwoju:
Samodzielność
Celem jest rozwijanie umiejętności oraz czynności samoobsługowych:
• ćwiczenia samoobsługowe, np. zakładanie psu obroży
Rozwój motoryczny
Wspomaganie rozwoju motoryki małej. Celem jest rozwijanie percepcji ruchów rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej:
• nawlekanie, wycinanie,
• zabawa z klockami i puzzlami,
• sznurowanie „papierowych kości”,
• zgadywanie przedmiotów należących do psa tylko po dotyku,
• zabawy plastyczne, origami,
• zabawy z grochem i fasolą,
• ćwiczenia z zapinaniem smyczy, obroży,
• czesanie, głaskanie, karmienie, masaż psa,
• nalewanie wody do miseczki,
• przesypywanie karmy,
• wykonanie zabawki edukacyjnej dla psa,
Rozwijanie motoryki dużej, której celem jest kształcenie sprawności ruchowej, zręczności oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
• zabawy z piłką,
• naśladowanie sposobu poruszania się psa,
• ćwiczenia w orientacji własnego ciała,
• przechodzenie przez tunel,
• skoki przez hula – hop,
• zabawy z elementami rzutu,
• szukanie smakołyków.
Rozwój poznawczy
Celem jest rozwijanie percepcji wzrokowo-przestrzennej, rozwijanie świadomości przestrzennej, uczenie orientacji.
• grupowanie przedmiotów według kształtów, kolorów itp.,
• ćwiczenia na wyczuwanie własnych kończyn, np. głaskanie psa stopą,
• rozpoznawanie elementów na obrazkach,
• zabawy w szukanie smakołyków, utrwalenie pojęć, blisko, daleko.
Rozwój społeczno-emocjonalny
Celem jest kształtowanie wrażliwości, odporności emocjonalnej, rozwijanie umiejętności społecznych, tolerancji oraz komunikacji.
• wspólna zabawa i integracja dzieci z psem,
• czytanie bajek terapeutycznych,
• ćwiczenia odprężające,
• nawiązywanie kontaktów, rozmowy,
• wydawanie psu komend,
• kształtowanie poczucia własnej wartości, pewności siebie,
• przestrzeganie zasad grupowych obowiązujących w szkole,
• przestrzeganie zasad bezpiecznego postępowania z psem.
Rozwój mowy, analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonemowego
• ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, np. swobodne oddychanie,
• wskazywanie głoski na końcu wyrazu, na początku wyrazu oraz w środku,
• naśladowanie odgłosów psa, np. wycie, szczekanie,
• odróżnianie dźwięków, ciche – głośne,
• wsłuchiwanie się w bicie serca psa, w odgłosy śpiącego psa,
• rozpoznawanie źródła dźwięku, np. szczeku psa,
• grupowanie przedmiotów wydających te sam dźwięki, np. piszczące zabawki
• „gimnastyka buzi i języka”,
Rozwój umiejętności szkolnych
Celem jest wspieranie rozwoju umiejętności szkolnych, pomoc w nauce.
• układanie historyjek obrazkowych,
• zadania matematyczne z psem w roli głównej, np. zadania z treścią,
• ćwiczenia z umiejętności rozumienia czytanego tekstu i umiejętności czytania,
• ćwiczenia utrwalające litery,
• odwzorowywanie, rysowanie.
Ludzie oceniają po wyglądzie, zanim nas poznają, wyrobią sobie nas opinie. Jednak jest ktoś, kto nie ocenia. Cieszy się każdego rana, gdy wstajemy i bez różnicy, czy potargani, czy wyszykowani do pracy. Wygląd jest tu bez znaczenia. Nie śmieje się, gdy coś nam się nie uda. To oczywiście pies. Właśnie dlatego zajęcia z udziałem psa przynoszą doskonałe efekty. Nie ma bardziej tolerancyjnego towarzysza w życiu niż pies.
Anna Wrocławska