Dogoterapia a rozwój dziecka


Zajęcia z psem budują poczucie własnej wartości, pewności siebie. Dogoterapia uczy samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa. Wpływa na stan emocjonalny, łagodzi stres i samotność. Zabawy z psem uczą również tolerancji oraz szacunku do zwierząt i ludzi, wpajają zasady bezpiecznego postępowania z psami oraz wpływają korzystnie na kształcenie emocjonalne.
 
Dogoterapia wpływa na kilka obszarów rozwoju:
 
Samodzielność
 
Celem jest rozwijanie umiejętności oraz czynności samoobsługowych:
ćwiczenia samoobsługowe, np. zakładanie psu obroży
 
Rozwój motoryczny
 
Wspomaganie rozwoju motoryki małej. Celem jest rozwijanie percepcji ruchów rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej:
nawlekanie, wycinanie,
zabawa z klockami i puzzlami, 
sznurowanie „papierowych kości”,
zgadywanie przedmiotów należących do psa tylko po dotyku, 
zabawy plastyczne, origami,
zabawy z grochem i fasolą, 
ćwiczenia z zapinaniem smyczy, obroży, 
czesanie, głaskanie, karmienie, masaż psa, 
nalewanie wody do miseczki,
przesypywanie karmy,
wykonanie zabawki edukacyjnej dla psa, 
 
Rozwijanie motoryki dużej, której celem jest kształcenie sprawności ruchowej, zręczności oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. 
zabawy z piłką,
naśladowanie sposobu poruszania się psa, 
ćwiczenia w orientacji własnego ciała, 
przechodzenie przez tunel,
skoki przez hula – hop,
zabawy z elementami rzutu, 
szukanie smakołyków.
 
Rozwój poznawczy
 
Celem jest rozwijanie percepcji wzrokowo-przestrzennej, rozwijanie świadomości przestrzennej, uczenie orientacji.  
grupowanie przedmiotów według kształtów, kolorów itp.,
ćwiczenia na wyczuwanie własnych kończyn, np. głaskanie psa stopą, 
rozpoznawanie elementów na obrazkach,
zabawy w szukanie smakołyków, utrwalenie pojęć, blisko, daleko.
 
Rozwój społeczno-emocjonalny
 
Celem jest kształtowanie wrażliwości, odporności emocjonalnej, rozwijanie umiejętności społecznych, tolerancji oraz komunikacji. 
wspólna zabawa i integracja dzieci z psem,
czytanie bajek terapeutycznych,
ćwiczenia odprężające, 
nawiązywanie kontaktów, rozmowy,
wydawanie psu komend,
kształtowanie poczucia własnej wartości, pewności siebie,
przestrzeganie zasad grupowych obowiązujących w szkole,
przestrzeganie zasad bezpiecznego postępowania z psem.
 
Rozwój mowy, analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonemowego
 
ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, np. swobodne oddychanie,
wskazywanie głoski na końcu wyrazu, na początku wyrazu oraz w środku, 
naśladowanie odgłosów psa, np. wycie, szczekanie, 
odróżnianie dźwięków, ciche – głośne,
wsłuchiwanie się w bicie serca psa, w odgłosy śpiącego psa, 
rozpoznawanie źródła dźwięku, np. szczeku psa,
grupowanie przedmiotów wydających te sam dźwięki, np. piszczące zabawki
„gimnastyka buzi i języka”,
 
Rozwój umiejętności szkolnych
 
Celem jest wspieranie rozwoju umiejętności szkolnych, pomoc w nauce.
układanie historyjek obrazkowych,
zadania matematyczne z psem w roli głównej, np. zadania z treścią, 
ćwiczenia z umiejętności rozumienia czytanego tekstu i umiejętności czytania,
ćwiczenia utrwalające litery,
odwzorowywanie, rysowanie.
 
Ludzie oceniają po wyglądzie, zanim nas poznają, wyrobią sobie nas opinie. Jednak jest ktoś, kto nie ocenia. Cieszy się każdego rana, gdy wstajemy i bez różnicy, czy potargani, czy wyszykowani do pracy. Wygląd jest tu bez znaczenia. Nie śmieje się, gdy coś nam się nie uda. To oczywiście pies. Właśnie dlatego zajęcia z udziałem psa przynoszą doskonałe efekty. Nie ma bardziej tolerancyjnego towarzysza w życiu niż pies. 
 
Anna Wrocławska