Zajęcia z psem budują poczucie własnej wartości, pewności siebie. Dogoterapia uczy samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa. Wpływa na stan emocjonalny, łagodzi stres i samotność. Zabawy z psem uczą również tolerancji oraz szacunku do zwierząt i ludzi, wpajają zasady bezpiecznego postępowania z psami oraz wpływają korzystnie na kształcenie emocjonalne. Dogoterapia wpływa na kilka obszarów rozwoju: Celem jest rozwijanie umiejętności oraz czynności samoobsługowych: • ćwiczenia samoobsługowe, np. zakładanie psu obroży Wspomaganie rozwoju motoryki małej. Celem jest rozwijanie percepcji ruchów rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej: • zabawa z klockami i puzzlami, • sznurowanie „papierowych kości”, • zgadywanie przedmiotów należących do psa tylko po dotyku, • zabawy plastyczne, origami, • zabawy z grochem i fasolą, • ćwiczenia z zapinaniem smyczy, obroży, • czesanie, głaskanie, karmienie, masaż psa, • nalewanie wody do miseczki, • wykonanie zabawki edukacyjnej dla psa, Rozwijanie motoryki dużej, której celem jest kształcenie sprawności ruchowej, zręczności oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. • naśladowanie sposobu poruszania się psa, • ćwiczenia w orientacji własnego ciała, • przechodzenie przez tunel, • skoki przez hula – hop, • zabawy z elementami rzutu, Celem jest rozwijanie percepcji wzrokowo-przestrzennej, rozwijanie świadomości przestrzennej, uczenie orientacji. • grupowanie przedmiotów według kształtów, kolorów itp., • ćwiczenia na wyczuwanie własnych kończyn, np. głaskanie psa stopą, • rozpoznawanie elementów na obrazkach, • zabawy w szukanie smakołyków, utrwalenie pojęć, blisko, daleko. Rozwój społeczno-emocjonalny Celem jest kształtowanie wrażliwości, odporności emocjonalnej, rozwijanie umiejętności społecznych, tolerancji oraz komunikacji. • wspólna zabawa i integracja dzieci z psem, • czytanie bajek terapeutycznych, • nawiązywanie kontaktów, rozmowy, • kształtowanie poczucia własnej wartości, pewności siebie, • przestrzeganie zasad grupowych obowiązujących w szkole, • przestrzeganie zasad bezpiecznego postępowania z psem. Rozwój mowy, analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonemowego • ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, np. swobodne oddychanie, • wskazywanie głoski na końcu wyrazu, na początku wyrazu oraz w środku, • naśladowanie odgłosów psa, np. wycie, szczekanie, • odróżnianie dźwięków, ciche – głośne, • wsłuchiwanie się w bicie serca psa, w odgłosy śpiącego psa, • rozpoznawanie źródła dźwięku, np. szczeku psa, • grupowanie przedmiotów wydających te sam dźwięki, np. piszczące zabawki • „gimnastyka buzi i języka”, Rozwój umiejętności szkolnych Celem jest wspieranie rozwoju umiejętności szkolnych, pomoc w nauce. • układanie historyjek obrazkowych, • zadania matematyczne z psem w roli głównej, np. zadania z treścią, • ćwiczenia z umiejętności rozumienia czytanego tekstu i umiejętności czytania, • ćwiczenia utrwalające litery, • odwzorowywanie, rysowanie. Ludzie oceniają po wyglądzie, zanim nas poznają, wyrobią sobie nas opinie. Jednak jest ktoś, kto nie ocenia. Cieszy się każdego rana, gdy wstajemy i bez różnicy, czy potargani, czy wyszykowani do pracy. Wygląd jest tu bez znaczenia. Nie śmieje się, gdy coś nam się nie uda. To oczywiście pies. Właśnie dlatego zajęcia z udziałem psa przynoszą doskonałe efekty. Nie ma bardziej tolerancyjnego towarzysza w życiu niż pies. Gabinet Terapii Psychopedagogicznej