Przeprowadziłam w grudniu kolejne szkolenie dla rady pedagogicznej w szkole na temat „Jak skutecznie pracować z DZIECKIEM z NADPOBUDLIWOŚCIĄ w SZKOLE? Do szkoły zaczął w tym roku szkolnym uczęszczać chłopiec, który stwarza problemy. Chłopiec jest w trakcie diagnozy ADHD. Pani Pedagog wraz z Dyrekcją szkoły postanowiły przeprowadzić takie szkolenie, aby przygotować nauczycieli do pracy z małymi ADHD-kami. Nigdy takiego dziecka nie spotkali, ale skoro jest takie jedno, to mogą pojawić się kolejne. Zapobiegliwa Pani Dyrektor chciała wiedzieć, jakie stosować wtedy metody pracy. Szkole zależało na szkoleniu poprowadzonemu przez praktyka. Pani Dyrektor poprosiła o szkolenie dwudniowe w celu rozłożenia materiału i refleksji nad tematem. Każde szkolenie dla pedagogów jest inne. Tym razem spotkałam dużo emocji, różnego typu podejście. Chłopiec, o którego chodziło, rzeczywiście stwarza problemy: Jest niegrzeczny w stosunku do nauczycieli, reaguje agresją, pluje, przezywa, samorzutnie wypowiada się na lekcji, nie może usiedzieć w miejscu i wiele innych zachowań niepożądanych oraz takich, które można przypisać do trzech głównych grup objawów ADHD. Nauczyciele z 20-letnim stażem nigdy nie spotkali się z takim dzieckiem. Zadawali pytania: Co robić? Jak reagować? Jak się zachowywać? Jak egzekwować? Jak nauczać? Chłopiec jest na etapie nauczania początkowego, więc pracuje z nim głównie jedna nauczycielka. Pozostali nauczyciele mają z nim do czynienia w trakcie zastępstwa lub podczas przerw. Jak wspomniałam, chłopiec nie posiada diagnozy, więc nie wiedzieliśmy, czy mamy do czynienia z ADHD. Jednak diagnoza nie jest konieczna, aby podjąć stosowne kroki w kierunku poradzenia sobie z zachowaniami dziecka. Dobra diagnoza trwa kilka miesięcy, a w międzyczasie trzeba działać. Wśród nauczycieli postawy były różne. Byli tacy, którzy z serca chcieli pomóc dziecku, byli tacy, którzy z powodu trudnych sytuacji z chłopcem byli nastawieni mocno emocjonalnie, byli też tacy, którzy rozwiązanie sytuacji widzieli w przeniesieniu się chłopca do innej szkoły.
Bardzo istotna jest w takich sytuacjach postawa Dyrekcji. Ważne, jaką wizję szkoły ma Dyrekcja – którą drogę wybiera: