Badanie ma charakter indywidualny – odbywa się sama na sam z dzieckiem, w oddzielnej sali, tak aby terapeuta mógł wychwycić w wymowie dziecka wszelkie nieprawidłowości. Badanie przeprowadzane jest w formie zabawy. Dziecko rozmawia z logopedą, nazywa przedmioty przedstawione na obrazkach, wskazuje odpowiednie obrazki itp. Wypowiedzi dziecka pozwalają ocenić stan artykulacji głosek oraz zdolność do wypowiadania się.
Terapeuta stara się też ocenić, czy dziecko ma problemy w zakresie odbioru i przetwarzania dźwięków. Badaniu podlega także budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego: warg, języka, żuchwy oraz ocena czynności fizjologicznych, tj. oddychanie, gryzienie, żucie i połykanie.
Po zakończeniu badań logopeda informuje rodziców o stanie rozwoju mowy dziecka, przedstawia wstępną diagnozę i program terapii. Wynik badania nie zawsze oznacza podjęcie pracy terapeutycznej z dzieckiem. Bardzo często logopeda przekazuje rodzicom, jak pomóc dziecku, i na co należy zwracać uwagę w ramach oddziaływań profilaktycznych.
Badanie przesiewowe jest bezpłatne i niezobowiązujące! Logopeda wskazuje problem, a rodzic decyduje, czy chciałby, aby jego dziecko współpracowało z logopedą na terenie przedszkola, czy chciałby skorzystać z usług innego specjalisty w poradni lub gabinecie prywatnym.
Zajęcia z logopedą mają charakter indywidualnej pracy terapeutycznej i odbywają się na terenie przedszkola.
Wizyta u logopedy w przedszkolu może okazać się dla rodziców zaskakująca. Bardzo często właśnie w tym momencie rodzice uświadamiają sobie, że specyficzna wymowa ich pociechy nie ma nic wspólnego z rozwojową wymową dziecięcą.
Dominika Kościelniak
pedagog specjalny- neurologopeda