Niekiedy zdarza się jednak, że sposób, w jaki mózg interpretuje odbierane informacje, jak również reakcje, są zaburzone.
Zachowania, które mogą sugerować wystąpienie zaburzeń w zakresie rozwoju integracji sensorycznej występują czasem pojedynczo, innym razem kilka po kilka.
Najczęstsze z nich to:
• Nadmierna ruchliwość
• Problemy z zasypianiem
• Choroba lokomocyjna
• Niezgrabność ruchowa
• Unikanie zabaw ruchowych
• Niechęć do niektórych pokarmów, ubrań
• Niemożność skupienia uwagi
• Hałaśliwość
• Problemy szkolne, brzydkie pismo, problemy typu dyslektycznego
• Przedłużający się okres opanowania czynności samoobsługowych
• Częste potykanie się, przewracanie, uderzanie o przedmioty
• Bardzo niski lub wysoki próg bólu
• Niechęć do mycia np. głowy, obcinania paznokci
• Problemy z nauką jazdy na rowerze
• Nadwrażliwość na dźwięki, zapachy
• Unikanie grupy rówieśniczej
• Labilność emocjonalna
• Ciągłe zapominanie o różnych rzeczach, gubienie przedmiotów
• Niemożność utrzymania porządku
• Słaba orientacja w terenie, gubienie się
Należy zawsze pamiętać , że zaobserwowanie któregoś z wymienionych zachowań nie jest równoznaczne ze stwierdzeniem zaburzeń w zakresie SI – to może zdiagnozować tylko terapeuta!
Joanna Król – Logopeda, terapeuta integracji sensorycznej
Przeczytaj o Metodzie Integracji Sensorycznej