
Do najczęstszych trudności, jakie występują u dzieci z opóźnioną motoryką małą, zaliczamy:
• problemy w zakresie czynności samoobsługowych, np. ubieranie się, wiązanie butów, zapinanie guzików, przekładanie ubrań ze strony lewej na prawą,
• problemy w samodzielnym spożywaniu posiłków,
• niestaranne wykonywanie prac manualnych,
• niechęć do rysowania, malowania, lepienia, nawlekania, układania,
• nieprawidłowe napięcie mięśniowe, ręka szybko się męczy,
• zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo w trakcie wykonywania zadań,
• niski poziom graficzny pisma, prac plastycznych,
• zbyt mocne naciskanie pióra czy ołówka podczas pisania,
• nieporadność ruchowa,
• niechęć do dotykania nowych, nieznanych faktur i przedmiotów.
Dzieci mogą ćwiczyć motorykę małą poprzez wspaniałe zabawy:
• malowanie, kolorowanie, wycinanie, wyklejanie,
• rzucanie przedmiotów do celu,
• zabawy z plasteliną, masą solną,
• zabawy ruchowe z piłką, poprzez łapanie, rzucanie,
• szukanie małych przedmiotów w misce z ziarnami grochu i fasoli,
• robienie masażyków,
• nalewanie wody,
• przesypywanie koralików z miseczek i przelewanie wody do innego naczynia,
• zapinanie różnego rodzaju szelek, pasków,
• sznurowanie np.: zabawowych, kolorowych bucików,
• zabawy w sznurki – dziurki,
• zabawy z piaskiem,
• wspólne pieczenie ciasteczek, np. pomoc w ugniataniu ciasta.
Ponadto dzieci mające zwierzątka domowe, psy lub koty, mogą gimnastykować paluszki poprzez:
• zabawy ruchowe z psem i z piłką, poprzez łapanie, rzucanie,
• szukanie psich smakołyków w misce z ziarnami grochu i fasoli,
• karmienie,
• głaskanie,
• czesanie,
• robienie psu masażyków,
• nalewanie wody,
• przesypywanie karmy z miseczek i przelewanie wody do innego naczynia,
• zapinanie smyczy, kagańca,
• zapinanie różnego rodzaju szelek dla psa, obroży, z zapięciem metalowym, plastikowym.
Podsumowując, należy zaznaczyć, że motoryka mała jest bardzo ważnym elementem rozwoju dziecka. Jest niezbędna do nauki pisania, czynności samoobsługowych, jest jednym z wytycznych świadczących o gotowości szkolnej dziecka. Zatem warto odłożyć telefony i komputery, a zachęcić dziecko, najlepiej poprzez wspólne spędzanie czasu, do zabaw i ćwiczeń, które pomogą wspierać rozwój motoryki małej.
Opracowała:
Anna Wrocławska