Do najczęstszych trudności, jakie występują u dzieci z opóźnioną motoryką małą, zaliczamy:
• problemy w zakresie czynności samoobsługowych, np. ubieranie się, wiązanie butów, zapinanie guzików, przekładanie ubrań ze strony lewej na prawą, • problemy w samodzielnym spożywaniu posiłków, • niestaranne wykonywanie prac manualnych, • niechęć do rysowania, malowania, lepienia, nawlekania, układania, • nieprawidłowe napięcie mięśniowe, ręka szybko się męczy, • zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo w trakcie wykonywania zadań, • niski poziom graficzny pisma, prac plastycznych, • zbyt mocne naciskanie pióra czy ołówka podczas pisania, • niechęć do dotykania nowych, nieznanych faktur i przedmiotów.
Dzieci mogą ćwiczyć motorykę małą poprzez wspaniałe zabawy:
• malowanie, kolorowanie, wycinanie, wyklejanie, • rzucanie przedmiotów do celu, • zabawy z plasteliną, masą solną, • zabawy ruchowe z piłką, poprzez łapanie, rzucanie, • szukanie małych przedmiotów w misce z ziarnami grochu i fasoli, • przesypywanie koralików z miseczek i przelewanie wody do innego naczynia, • zapinanie różnego rodzaju szelek, pasków, • sznurowanie np.: zabawowych, kolorowych bucików, • zabawy w sznurki – dziurki, • wspólne pieczenie ciasteczek, np. pomoc w ugniataniu ciasta.
Ponadto dzieci mające zwierzątka domowe, psy lub koty, mogą gimnastykować paluszki poprzez:
• zabawy ruchowe z psem i z piłką, poprzez łapanie, rzucanie, • szukanie psich smakołyków w misce z ziarnami grochu i fasoli, • robienie psu masażyków, • przesypywanie karmy z miseczek i przelewanie wody do innego naczynia, • zapinanie smyczy, kagańca, • zapinanie różnego rodzaju szelek dla psa, obroży, z zapięciem metalowym, plastikowym. Podsumowując, należy zaznaczyć, że motoryka mała jest bardzo ważnym elementem rozwoju dziecka. Jest niezbędna do nauki pisania, czynności samoobsługowych, jest jednym z wytycznych świadczących o gotowości szkolnej dziecka. Zatem warto odłożyć telefony i komputery, a zachęcić dziecko, najlepiej poprzez wspólne spędzanie czasu, do zabaw i ćwiczeń, które pomogą wspierać rozwój motoryki małej. Gabinet Terapii Psychopedagogicznej