Motoryka mała – jak wspierać


Do najczęstszych trudności, jakie występują u dzieci z opóźnioną motoryką małą, zaliczamy:

problemy w zakresie czynności samoobsługowych, np. ubieranie się, wiązanie butów, zapinanie guzików, przekładanie ubrań ze strony lewej na prawą,
problemy w samodzielnym spożywaniu posiłków,
niestaranne wykonywanie prac manualnych,
niechęć do rysowania, malowania, lepienia, nawlekania, układania,
nieprawidłowe napięcie mięśniowe, ręka szybko się męczy,
zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo w trakcie wykonywania zadań,
niski poziom graficzny pisma, prac plastycznych,
zbyt mocne naciskanie pióra czy ołówka podczas pisania,
nieporadność ruchowa,
niechęć do dotykania nowych, nieznanych faktur i przedmiotów.

Dzieci mogą ćwiczyć motorykę małą poprzez wspaniałe zabawy:

malowanie, kolorowanie, wycinanie, wyklejanie,
rzucanie przedmiotów do celu, 
zabawy z plasteliną, masą solną, 
zabawy ruchowe z piłką, poprzez łapanie, rzucanie,
szukanie małych przedmiotów w misce z ziarnami grochu i fasoli,
robienie masażyków,
nalewanie wody,
przesypywanie koralików z miseczek i przelewanie wody do innego naczynia, 
zapinanie różnego rodzaju szelek, pasków,
sznurowanie np.: zabawowych, kolorowych bucików,
zabawy w sznurki – dziurki, 
zabawy z piaskiem,
wspólne pieczenie ciasteczek, np. pomoc w ugniataniu ciasta.

Ponadto dzieci mające zwierzątka domowe, psy lub koty, mogą gimnastykować paluszki poprzez:

zabawy ruchowe z psem i z piłką, poprzez łapanie, rzucanie,
szukanie psich smakołyków w misce z ziarnami grochu i fasoli,
karmienie,
głaskanie, 
czesanie, 
robienie psu masażyków,
nalewanie wody,
przesypywanie karmy z miseczek i przelewanie wody do innego naczynia, 
zapinanie smyczy, kagańca, 
zapinanie różnego rodzaju szelek dla psa, obroży, z zapięciem metalowym, plastikowym.
 
Podsumowując, należy zaznaczyć, że motoryka mała jest bardzo ważnym elementem rozwoju dziecka. Jest niezbędna do nauki pisania, czynności samoobsługowych, jest jednym z wytycznych świadczących o gotowości szkolnej dziecka. Zatem warto odłożyć telefony i komputery, a zachęcić dziecko, najlepiej poprzez wspólne spędzanie czasu, do zabaw i ćwiczeń, które pomogą wspierać rozwój motoryki małej. 

Opracowała:
Anna Wrocławska