Przez 10 lat ponad milion dzieci skorzystało z Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111!

Ponad 1 milion 160 tysięcy odebranych połączeń, 55 tysięcy wiadomości online, 1 200 interwencji w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia – to 10 lat działania Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 w Polsce. Dekadę temu – kiedy w 2008 r. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła obsługę numeru 116 111 w Polsce – rozmowy w Telefonie Zaufania dotyczyły głównie relacji rówieśniczych, szkoły czy rodziny. Dziś głównymi powodami kontaktu ze 116 111 są problemy ze zdrowiem psychicznym. Telefon 116111 uzupełnia istotną lukę w systemie pomocy dzieciom w Polsce i pozostaje ważnym miejscem, w którym mogą znaleźć wsparcie w trudnych chwilach.  

10 lat temu Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – wtedy jeszcze jako Fundacja Dzieci Niczyje – podjęła ogromne wyzwanie zapewnienia dzieciom w Polsce anonimowej i bezpłatnej pomocy telefonicznej i online mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. To wyzwanie jest nadal aktualne, a pomoc telefoniczna, świadczona dla dzieci w całym kraju, pozostaje ważną częścią działalności i misji fundacji. 10 lat działania Telefonu Zaufania to wspaniały jubileusz. Życzylibyśmy sobie, aby dzieci nie miały problemów – miały poczucie sprawczości, zawsze czuły się silne i szczęśliwe. Wiemy jednak, że tak nie jest. Telefon 116 111 jest po to, aby dzieci mogły uzyskać wsparcie w sytuacji, kiedy nie mogą znaleźć go w swoim bliskim otoczeniu – dodaje Monika Sajkowska.

Kontakt z konsultantami 116 111 jest szansą na zrozumienie, pomoc i przywrócenie poczucia bezpieczeństwa, gdy inne źródła wsparcia nie są dostępne. Badania porównawcze WHO i HBSC, a także kontrole NIK wskazują na złą sytuację systemu pomocy dzieciom w Polsce. 44% polskich szkół nie zatrudnia na odrębnym etacie psychologa lub pedagoga szkolnego. Na 7 milionów dzieci przypada ok. 300 psychiatrów dziecięcych. Jednocześnie, niemal co 3 dziecko w wieku 11-15 lat deklaruje doświadczenie dwóch lub więcej symptomów złego samopoczucia więcej niż raz w tygodniu[1].

Aktualnie pomoc w Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży jest świadczona 7 dni w tygodniu – telefon działa od godziny 12:00 aż do godziny 2:00 w nocy. To bardzo ważne – w szczególności ze względu na charakter zgłaszanych przez dzieci problemów, o których potrzebują rozmawiać w Telefonie Zaufania.

Przez dziesięć lat działania Telefonu 116 111 zmieniło się wiele. Poza wydłużeniem godzin obsługi 116 111, wypracowaliśmy profesjonalne standardy działania. Zmieniły się tematy, z którymi dzieci się do nas zwracają – mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. 10 lat temu rozmawialiśmy z dziećmi głównie o relacjach rówieśniczych, problemach w szkole czy w rodzinie. Aktualnie dzwonią i piszą do nas młodzi ludzie, którym towarzyszy depresja, samotność i poczucie bezradności. Z każdym rokiem więcej młodych osób dzwoni do nas z myślami samobójczymi. 5 lat temu średnio dziennie mieliśmy 2-3 takie kontakty. Aktualnie: 14. Znacznie częściej niż choćby rok temu podejmujemy interwencje ratujące zdrowie i życie dzieci i nastolatków – zwraca uwagę Kicińska.

Telefon działa dzięki zaangażowaniu wielu stron. Finansowanie anonimowej i bezpłatnej pomocy telefonicznej dla dzieci i młodzieży w Polsce spoczywa na Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, którą w tym trudnym zadaniu wspierają partnerzy i sponsorzy Telefonu 116 111: Orange Polska, Fundacja Benefit Systems, Kulczyk Foundation i Fundacja Ludzki Gest Jakub Błaszczykowski, a także darczyńcy indywidualni i biznesowi.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę jest naszym wieloletnim partnerem w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci  – mówi Anna Kowalik-Mizgalska, Kierownik Wydziału CSR i Sponsoringu Orange Polska. Jako operator telekomunikacyjny skupiamy się przede wszystkim na bezpieczeństwie najmłodszych w internecie. Jednak rzeczywistość on-line i off-line  przenikają się coraz bardziej, szczególnie w przypadku młodych ludzi. Dlatego ważne jest, aby  dzieci i młodzież czuły się bezpiecznie zarówno w realnym, jak i wirtualnym świecie, a jeśli tak nie jest – aby mogły znaleźć profesjonalne wsparcie i pomoc w sytuacjach trudnych czy niebezpiecznych. Takim miejscem jest Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111.

Z Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, który prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, można skontaktować się codziennie w godzinach od 12:00 do 2:00, dzwoniąc na numer 116 111 lub wysyłając wiadomość za pośrednictwem strony https://116111.pl/ (pomoc online jest świadczona od godziny 10:00).

Każdy może wesprzeć działanie Telefonu 116 111 na stronie: www.fdds.pl/telefon

[1] Innocenti Report Card 14 Dzieci w krajach wysokorozwiniętych (UNICEF, 2017), Informacja o wynikach kontroli Przeciwdziałanie Zaburzeniom Psychicznym u Dzieci i Młodzieży (NIK, 2017)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 × 5 =