Piękny umysł małego człowieka, Trzy rodzaje inteligencji w rozwoju dziecka


Większość przedszkolaków to małe wulkany pozytywnej energii, które nie mogą się doczekać, by przeżyć kolejne fascynujące przygody. W ich percepcji wszystko jest ciekawe i warte poznania. Codziennie uczą się nowych słów i umiejętności oraz doskonalą te wcześniej zdobyte. To również niezwykły czas w życiu dorosłych. Mają okazję na nowo odkrywać świat widziany oczami dziecka. Nie ma w nim złych odpowiedzi. Jest za to zupełnie inne postrzeganie rzeczywistości, bez narzuconych schematów i konwenansów. Poznaj ją, a dowiesz się więcej o swoim dziecku i jego naturalnych zdolnościach.
 
Wielowymiarowa inteligencja
Dziecko ma tak dużo zadań do wykonania! Staje się samodzielne (zaczyna samo jeść, ubierać się czy myć), zabawy mają coraz bardziej przemyślany charakter, powoli odkrywa świat liter i cyfr. To czas, kiedy umysł jest najbardziej chłonny i błyskawicznie się uczy. Warto więc wykorzystać go możliwie najefektywniej. Jak to zrobić? Stymulować rozwój dziecka w konstruktywny i przyjazny sposób. Nie porównujmy go z rówieśnikami, uczmy poprzez zabawę oraz dostosujmy tempo do indywidualnych możliwości. Pamiętajmy, inteligencja nie jest cechą wrodzoną (mamy wpływ na jej rozwój), a co najważniejsze – jest pojęciem wielowymiarowym. To nie tylko sprawność w rozwiązywaniu logicznych zagadek, lecz także kreatywne myślenie, łatwość przyswajania języków obcych, zdolności muzyczne czy zdolność kształtowania relacji z innymi. Umiejętności zdobyte przez przedszkolaka będą dawały owoce przez całe jego życie: w szkole, w pracy, w kontaktach z otoczeniem. 
 
Trzy elementy układanki
To pewne, że inteligencji nie można postrzegać w jednym wymiarze, jednak w specjalistycznych publikacjach można spotkać się z różnymi interpretacjami tematu. W opracowanej przez Wydawnictwo Klett serii o tytule Akademia Inteligentnego Malucha postawiono na przejrzysty podział na: inteligencję logiczną (IQ), emocjonalną (EQ) i twórczą (CQ). Pierwsza z wymienionych odpowiada za funkcje poznawcze: umiejętności matematyczne, logiczne myślenie, czytanie i pisanie oraz wiedzę o świecie. Poświęcona jej część serii wprowadza w świat zróżnicowanych kształtów i kolorów, stymuluje do znajdowania podobieństw i logicznych zależności czy zachęca do wykonywania prostych działań na liczbach. 
 
Inteligencja twórcza z kolei to nie tylko zamiłowanie do prac plastycznych. To przede wszystkim głowa pełna niecodziennych pomysłów, bujna wyobraźnia i nieskrępowane myślenie. Osoby kreatywne są inicjatorami spontanicznych i zwariowanych zabaw. Dzięki wykorzystaniu tych samych umiejętności w dorosłym życiu mogą stać się autorami nieszablonowych rozwiązań i przełomowych idei. Zadania zawarte w drugiej części Akademii Inteligentnego Malucha pozwalają przedszkolakowi puścić wodze fantazji i rozwijać nietuzinkowe myślenie. Nie wskazujmy prawidłowych odpowiedzi, gdyż takie tu nie istnieją. Od rozwiązania znacznie ważniejszy jest proces myślowy i właśnie na nim skupiają się ćwiczenia z zakresu inteligencji twórczej.
 
Daniel Goleman, twórca bestsellerowego opracowania poświęconego inteligencji emocjonalnej, zwraca uwagę, że nawet wybitne umysły mogą nie odnieść życiowego sukcesu, jeśli talentowi nie będzie towarzyszyła zdolność kontrolowania emocji. Temu zagadnieniu poświęcona jest trzecia część publikacji wydawnictwa Klett. Inteligencja emocjonalna to zrozumienie siebie i innych, kształtowanie poczucia własnej wartości, umiejętność definiowania uczuć, a także poszukiwanie życiowych rozwiązań oraz dążenie do osiągnięcia celu. W przyszłości te cechy mogą okazać się znacznie ważniejsze niż ponadprzeciętny talent matematyczny czy zdolności plastyczne, więc warto pracować nad samoświadomością dziecka już od najmłodszych lat jego życia.
 
Aby nauka była skuteczna
Rodzice, którzy chcą w pomysłowy sposób wspierać rozwój dziecka powinni pamiętać, że priorytetem trzylatka jest beztroska zabawa i kontakt z najbliższymi, a nie żmudna nauka. Przedszkolak nie będzie spędzał długich godzin przy biurku. Potrzebuje on przede wszystkim ruchu i ciągłego urozmaicania aktywności. Jeżeli na siłę będziemy chcieli wychować małego geniusza, efekt może być dokładnie odwrotny – z przekory zrobi wszystko, by wyrwać się ze sztywnych ram narzuconych przez przesadnie ambitnych dorosłych.
 
Kluczem do sukcesu jest właśnie zabawa, najlepiej połączona z aktywnością ruchową, która nie tylko wpływa na rozwój fizyczny, ale również intelektualny dziecka. Zamiast kolejnej kolorowej zabawki – wspólny spacer do parku, zamiast seansu z bajkami w telewizji – tradycyjna książka z ilustracjami. Akademia Inteligentnego Malucha podpowiada gotowe rozwiązania na aktywne i wartościowe spędzanie czasu z przedszkolakiem, a dzięki przydatnym instrukcjom, przekazuje dorosłym wiedzę z zakresu edukacji i rozwoju najmłodszych. Bawmy się więc, doceniajmy postępy naszego dziecka i pamiętajmy – nic tak nie motywuje do pracy, jak pochwały z ust rodziców.

Akademia Inteligentnego Malucha

(materiał nadesłany)