Konwersacja z dwulatkiem, czyli jak stymulować rozwój mowy » EgoDziecka

• Podsuwaj dziecku słowa – rozwijaj już użyte przez dziecko zdanie, np. jeśli powie: „Ten pies jest fajny”. Powiedz: „Ten pies jest bardzo fajny i ma piękny puszysty ogon”. • Bądź konkretna i precyzyjna – jeśli chcesz pokazać dziecku uciekającego kota, nie wystarczy powiedzieć: „Spójrz!”. Dziecko z takiego komunikatu nie będzie wiedziało, na co ma patrzeć. Lepiej powiedz: „Spójrz, jaki ładny kot biegnie w stronę lasu”. • Opisuj świat. Ubarwiaj świat swojego dziecka. Dodaj do opisu wiele przymiotników. Zamiast powiedzieć: „Ładny dom”, powiedz: „Spójrz, jaki ładny dom z brązowym dachem i żółtymi oknami. W oknach są śliczne czerwone kwiaty”. • Używaj bardziej złożonych zdań. Gdy dziecko było młodsze, rozsądnie było się z nim porozumiewać prostymi zdaniami, lecz teraz  należy zacząć używać poleceń dwu lub trzyczęściowych, np. „Podejdź do misia, podnieś go i połóż obok innych zabawek”. Zacznij również używać czasowników w czasie przeszłym, np. „Ugotowałam dla nas obiad”, „Czytaliśmy razem wesołą bajkę” oraz używaj zaimków. Bądź zawsze gotowa do powtórzenia, w razie gdyby dziecko nie zrozumiało za pierwszym razem. • Nie przestawaj konwersować. Nawet jeśli twoje dziecko nie mówi jeszcze pełnymi zdaniami, na pewno potrafi coś dodać, coś dopowiedzieć, niech bierze czynny udział w rozmowach. Rozmawiajcie o różnych rzeczach, np. o wydarzeniach z dnia codziennego, opowiadajcie bajki, niech opowie, co chciało by robić itp. Częste rozmowy wzbogacają słownictwo dziecka, a zarazem zachęcają do rozmów. • Ciągle zadawaj pytania. Pytania nie mogą być frustrujące dla dziecka, muszą  być aktywizujące słownictwo, a nie wymagające odpowiedzi Tak bądź Nie. Spróbuj pytania: „Co będziemy dzisiaj robić?”, „Co dzisiaj będziemy jeść?” itp. • Czytaj, czytaj, czytaj – czytanie, jak wiadomo, uczy i wzbogaca słownictwo. • Baw się w gry słowne. Podczas czytania bajki zadawaj dziecku pytania, pokazując palcem na obrazek, spytaj: „co to jest?”. Możesz również zachęcać malca do zgadywania, co wydarzy się w dalszym ciągu bajki. Innym sposobem na zabawy słowne jest zabawa z przyimkami – do tego potrzebujesz jakiegoś pudełka i kilku małych przedmiotów. Weź pudełko do ręki i połóż na/pod /obok/za/w/ nim  zabawkę i pytaj, gdzie jest. Pomagaj, jeśli dziecko tego potrzebuje. Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą we wspieraniu rozwoju mowy u waszych dzieci. Ćwiczmy razem z nimi, a w przyszłości będą nam wdzięczne. Anna Radwańska – http://przyjaznypedagog.blogspot.com/  #rozwój mowy    #stymulowanie rozwoju mowy

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00