Jak rozwijać w szkole kompetencje przyszłości?

Obecnie coraz więcej mówi się o kompetencjach, które w przyszłości będą szczególnie pożądane u młodych ludzi. Wśród nich są m.in.: programowanie, rozumienie zjawisk fizycznych, logiczne i twórcze myślenie, interdyscyplinarność czy umiejętność pracy zespołowej. Czy współczesna szkoła rozwija te kluczowe umiejętności? Jak uczyć kompetencji przyszłości? 

Jedną z organizacji, która skupia się na ich rozwijaniu jest Fundacja Uniwersytet Dzieci. W ramach programu Uniwersytet Dzieci w Klasie oferuje nauczycielom szkół podstawowych w całej Polsce gotowe scenariusze lekcji i bezpłatne projekty edukacyjne, zgodne z podstawą programową. Wśród nich warto wyróżnić dwa projekty skupiające się na naukach ścisłych oraz rozwoju umiejętności informatycznych i praktyczno-technicznych: Technologie z klasą. Jak porozumiewają się roboty? oraz Mali inżynierowie (Technika). Czym możemy podróżować?  Projekty trwają cały rok szkolny i nauczyciel ma za zadanie zrealizować 8 scenariuszy zajęć powiązanych z tematyką projektów. W tym roku szkolnym do tych 2 projektów zapisało się już ponad 700 nauczycieli. Tym samym uczestniczy w nich ponad 14 tys. uczniów szkół podstawowych. Każdy konspekt zajęć dostępny w ramach projektów odpowiada na jedno dziecięce pytanie.

Jak porozumiewają się roboty?

W trakcie realizacji projektu Technologie z klasą. Jak porozumiewają się roboty? dzieci z klas 1-3 zdobywają wiedzę z zakresu programowania, nowych technologii i bezpieczeństwa w sieci. Uczą się języka Scratch i ScratchJr, w którym projektują interakcje i gry. W naukowej podróży pomaga im robot Kodeusz – bohater zestawu. Dzieci wykonują różne doświadczenia i rozwiązują zagadki logiczne (m.in. szukają odpowiedzi na to, jakim kodem posługuje się robot czy wycinają figury geometryczne i układają z nich roboty). Zdobywają umiejętności, które przydadzą im się w dorosłym życiu i w dalszych etapach kształcenia.

Uczniom szczególnie podobają się scenariusze lekcji, w których pojawia się ich przyjaciel – robot Kodeusz. W trakcie realizacji konspektu “Jak porozumiewają się roboty?” dzieci projektują specjalny program, który ułatwia planowanie codziennych czynności, takich jak np.: mycie zębów. Podczas lekcji “Czy można zaprogramować grę w podchody?” uczniowie uczestniczą w programistycznych wyzwaniach i aktywnie szukają skarbu. Rozwijają również umiejętność zwięzłego formułowania instrukcji. Warto wspomnieć także o dwóch scenariuszach: “Jak stworzyć projekt w aplikacji ScratchJr?” oraz “Jak zaprojektować grę w ScratchJr?”. Dzięki tym lekcjom dzieci poznają bardziej zaawansowane funkcjonalności Scratcha i uczą się, jak stworzyć aplikację czy grę.

Czym możemy podróżować?

Projekt Mali inżynierowie (Technika). Czym możemy podróżować? skierowany jest do uczniów klas 2-4. Uczestnicy projektu zdobywają wiedzę dotyczącą prostych zjawisk fizycznych i uczą się przeprowadzać proste doświadczenia naukowe, m.in. budują model poduszkowca z łatwo dostępnych materiałów i wprawiają go w ruch. W trakcie kreatywnych lekcji dowiadują się, jakie siły fizyczne sprawiają, że żarówka świeci, lata samolot czy pływa statek. Wykonywane zadania rozwijają u dzieci logiczne myślenie, ponieważ wspólnie mają za zadanie zaprojektować m.in. trasę rowerową oraz samochód przyszłości. Podczas zajęć dzieci zdobywają także wiedzę praktyczno-techniczną i rozwijają swoje manualne umiejętności.

Lekcje realizowane w ramach projektu uatrakcyjnia pudełko edukacyjne. Zawarte w nim materiały nauczyciel może wykorzystać podczas zajęć. W skład zestawu wchodzą m.in. 4 próbki gruntów, grafika skrzydła samolotowego, 5 szablonów samochodów i 5 map fragmentu miasta do przygotowania trasy rowerowej.

Co o projekcie sądzą uczestnicy?

Budowanie obwodu elektrycznego było oczywiście najciekawszym elementem tego projektu, tym bardziej, że zadanie to wywołało efekt ‚Wow!”. Uważam, że dzięki tym zajęciom dzieci bardzo dużo zrozumiały i się nauczyły. Tego dnia fizyka była blisko dzieci i blisko codziennego życia. Pomysł trafiony w punkt!

Joanna, nauczycielka klasy 2

Co istotne, uczestnicy projektów Technologie z klasą i Mali inżynierowie nie tylko zdobywają wiedzę z zakresu nauk ścisłych, ale także rozwijają kompetencje społeczne. Podczas lekcji pracują w grupach i wspólnie dążą do osiągnięcia wyznaczonych przez nauczyciela celów.

Rekrutacja do projektów Uniwersytetu Dzieci w Klasie ma charakter ciągły. Program został objęty patronatem honorowym MEN.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

four × 4 =