Można by pomyśleć, że to kolejna książka – poradnik z zakresu ADHD. W wielu pozycjach tematycznie podobnych można znaleźć szczegółowy opis objawów nadpobudliwości psychoruchowej, rozważania dotyczące możliwych przyczyn oraz wskazówki do funkcjonowania przede wszystkim w szkole. „Przewodnik przetrwania dla dzieci z ADHD i ich rodziców” jest czymś więcej. John F. Taylor proponuje rozpatrzenie ADHD z trochę innej strony. Znajdziemy tu treści nieobecne w innych poradnikach. O wartości książki decyduje już samo doświadczenie jej autora – bycie wieloletnim psychologiem rodzin, a także ojcem ośmiorga dzieci.
Zaletą „Przewodnika…” jest z pewnością prosty, zrozumiały język, doskonale dobrany pod głównych odbiorców – dzieci z ADHD i ich rodziców. Książkę czyta się szybko i przyjemnie ze względu na przejrzysty, ciekawie zaprojektowany układ stron oraz zabawną grafikę. Zawiera ona przede wszystkim mnóstwo ćwiczeń oraz informacji praktycznych. Dzieci z rodzicami mogą wypełniać krótkie testy. Ponadto na końcu każdego rozdziału znajdziemy quiz podsumowujący przedstawione treści. Całość wzbogacona została przykładami „z życia” dzieci z ADHD. Możemy poznać ich własne wypowiedzi, odczucia, sposoby spostrzegania rzeczywistości, plany na przyszłość.
Jonh f. Taylor stara się przeprowadzić czytelnika przez wiele obszarów, w których dziecko z ADHD musi funkcjonować, przede wszystkim w domu i w szkole. Porusza również tematy właściwej diety, drogi do sukcesu w szkole, a nawet sposobów na trwałą przyjaźń.
„Przewodnik przetrwania dla dzieci z ADHD i ich rodziców” został napisany z myślą, aby czytelnik czerpał z niego jak najwięcej korzyści dla siebie. I to naprawdę można wyczuć, czytając książkę – tę troskę autora o dobre zrozumienie przez odbiorcę, o poruszenie wszystkich ważnych kwestii. Możesz przeczytać tę książkę od razu od początku do końca lub też sięgnąć po nią od czasu do czasu. Możesz na przykład czytać przez kwadrans każdego dnia przed pójściem spać lub przerobić w weekend konkretne rozdziały wspólnie z rodzicami. Ponieważ sytuacja każdego dziecka mającego ADHD jest odmienna, nie musisz czytać wszystkiego co do słowa. Zamiast tego skoncentruj się na zagadnieniu, o którym chcesz się więcej dowiedzieć lub w obszarze którego potrzebujesz pomocy. Korzystaj z tej książki w taki sposób, by przynosiła ona korzyść Tobie i Twojej rodzinie. (s. 4).
Anna Chmielewska – pedagog, absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej na UAM w Poznaniu