Ruchu Rozwijający Weroniki Sherborne i Original Play


Metodę ruchu rozwijającego stworzyła Weronika Sherborne. Polega ona na wspomaganiu rozwoju poprzez świadome ruchy własnego ciała, służy usprawnianiu ruchowemu, uczy dzielenia się przestrzenią z innymi. Pozwala nawiązać bliski, niewerbalny kontakt, wykorzystując dotyk i ruch.

Dzięki ćwiczeniom Weroniki Sherborne dzieci zyskują bardzo wiele:

Uczą się świadomości własnego ciała, poznawania siebie.
Uczą się poznawania przestrzeni, jest to ważne ze względu na budowanie poczucia bezpieczeństwa.
Wzmacniają wiarę w siebie, budują poczucie własnej wartości.
Uczą się patrzeć na siebie w sposób pozytywny.
Uczą się świadomości innych osób.
Uczą się nawiązywać kontakt i relacje.
Uczą się relacji, jak zachowywać się razem.
Zyskują zaufanie do osoby z pary oraz grupy.
Uczą się nawiązywania kontaktów i w oparciu na relacje: „z”, „naprzeciwko”, „razem”.
 
Zabawy prowadzone są z kocami oraz z chustą. Planując zajęcia, należy dostosować ich czas oraz poziom trudności ćwiczeń do wieku i sprawności motorycznych dzieci. Najmłodszym uczestnikom w wieku 1-2 lata wystarczą ćwiczenia kilkuminutowe, u 3-4-latków czas wydłużamy do około 20-30 minut, zaś ze starszymi dziećmi prowadzimy zajęcia 45-minutowe. Dzieci uwielbiają zabawy z kocami, turlanie, zawijanie, przeciąganie, wachlowanie, kołysanie i podrzucanie w kocu, przechodzenie przez tunele. 
 
Także zabawy według Original Play pozwalają zaspokoić podstawową i najważniejszą potrzebę, jaką jest poczucie bezpieczeństwa. To zabawa stworzona przez Freda Donaldsona, w której wszyscy wspaniale się czują, nie ma tu miejsca na rywalizację, ocenianie. Każdy jest ważny i wyjątkowy. We wspomaganiu rozwoju wykorzystujemy zatem pierwotną zabawę.   

Dzieci i ich rodzice podczas zabawy według „Original Play”:

Uczą się, jak rozwiązywać konflikty i eliminować rywalizację.
Mają poczucie bezpieczeństwa, przynależności.
Uczą się zaufania wobec innych.
Relaksują się. 
Uczą się radzenia sobie z nowymi sytuacjami.
Uczą się, jak agresję zamienić w pokojowy kontakt i zabawę.
Uczą się, jak rozpoznawać emocje.
Wzmacniają poczucie własnej wartości.
Rozwijają niewerbalne umiejętności interpersonalne.
Uczą się dobrego dotyku.
Uczą się tolerancji i akceptowania innych takimi, jacy są.
Uczą się pozytywnego nastawienia do innych. 
Rozwijają motorykę, poprawiają kondycję fizyczną.
Wzmacniają układ immunologiczny, krwionośny.
 
Zabawy z kocem, przeciąganie, turlanie, mają bardzo wiele wspaniałych właściwości. W dobie elektronicznych zabawek wielu rodziców zapomina o tym, aby się z dzieckiem pobawić, spędzić z nim czas. Takie zajęcia mają zbawienny wpływ nie tylko na kondycję fizyczną, motorykę czy komunikację, ale również doskonale wpływają na kondycję psychiczną. 
 
Anna Wrocławska