Sukcesy na arenie międzynarodowej
W maju głośno było o nastolatkach z Katowic, którzy zostali zwycięzcami Odysei Umysłu 2016. Chodzi o międzynarodowy konkurs twórczego rozwiązywania problemów. Podczas finału w USA Polacy zdobyli tytuł Mistrzów Świata w swojej kategorii wiekowej. Ich zadaniem, w ramach kategorii „Nowe życie rzeczy” było stworzenie historii bazującej na temacie recyklingu. Uczniowie z Katowic zrobili m.in. samochód ze starych wałków do ciasta. Rozmachu temu zwycięstwu dodaje skala konkursu. W zmaganiach tegorocznej edycji udział wzięło aż 830 grup z całego świata.
Miesiąc później, w czerwcu, media informowały o grupie uczniów z liceum w Płocku, którzy zostali zauważeni i nagrodzeni w międzynarodowym konkursie dla młodych fizyków organizowanym przez prestiżowy ośrodek badawczy CERN w Szwajcarii. Ich projekt „Pyramid Hunters” pokonał aż 149 rywali z całego świata i dotyczył pomiaru cząstek, mionów, w skale wapiennej. Badania przeprowadzane są po to, by sprawdzić, czy w piramidzie Chefrena w Gizie znajdują się jakieś ukryte pomieszczenia. W ramach nagrody polscy uczniowie będą mogli zweryfikować swoje tezy w profesjonalnych laboratoriach ośrodka CERN.
Na kolejne sukcesy nie trzeba będzie długo czekać. Wystartował ogólnopolski konkurs „Projekt z klasą”, organizowany przez wydawnictwo Nowa Era, w którym uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych zgłaszają swoje pomysły na projekty edukacyjne i walczą o zdobycie grantów na ich realizację. Do wygrania jest aż 7 tysięcy złotych! Dotychczas w ramach konkursu powstały naprawdę niezwykłe i różnorodne projekty. Młodzież z Gimnazjum im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach zbudowała symulator lotów, a uczniowie z Dwujęzycznego Gimnazjum nr 42 z Warszawy zainstalowali na ogrodzeniu swojej szkoły wystawę fotografii oczu. W Inowrocławiu, w I LO im. Jana Kasprowicza, laureaci stworzyli mural o tematyce historycznej na starym, ceglanym murze szkolnym, a w Gimnazjum nr 1 w Lęborku w nietypowy sposób przeanalizowano, jak odżywiają się ludzie na innych kontynentach – uczniowie zebrali w tym celu zdjęcia pokazujące zawartość lodówek w różnych miejscach, na wszystkich szerokościach geograficznych. Zeszłoroczni finaliści to m.in. gimnazjaliści z Krakowa, którzy postanowili zbudować łazika marsjańskiego, autorzy sztuki teatralnej, gry planszowej, a także projektów ekologicznych i wspierających zdrowy styl życia. Głośno było także o uczennicach z Białegostoku, które nakręciły poruszający reportaż o nastoletnich rodzicach.
Laureaci konkursu „Projekt z klasą” poza nagrodami zyskują także szereg umiejętności kształtowanych w uczniach dzięki pracy metodą projektu. Polska idzie w ślad za krajami europejskimi, gdzie praca projektem od lat jest cenioną metodą nauki i samorozwoju. W Finlandii, gdzie system nauczania uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie, w narodowej strategii dla edukacji zaplanowanej do 2020 roku stworzono listę kompetencji niezbędnych w XXI wieku. Większość z nich dotyczy właśnie umiejętności miękkich. Na podstawie tej strategii tworzone są programy nauczania dla różnych typów szkół i segmentów edukacji. Podobne działania podejmuje wiele innych państw europejskich (w tym m.in. Austria, Belgia, Francja, Irlandia, Norwegia czy Szwecja) dążąc do tego, by absolwent, opuszczający szkolne mury, był jak najlepiej przygotowany do funkcjonowania w pozaszkolnej rzeczywistości.
Zgłaszając pomysły na projekty na stronie www.projektzklasa.pl uczniowie mogą zdobyć aż 7 tysięcy na ich realizację. Pula nagród to 23 granty o łącznej wartości 49 000 zł. Dodatkowo szansę na nagrody mają także szkoły. Ta, która zgłosi najwięcej projektów otrzyma tablicę interaktywną oraz prestiżowy tytuł „Dobrze zaPROJEKTowanej szkoły”. Tegoroczną edycję patronatami honorowymi objęli: Minister Edukacji Narodowej, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, a patronatami medialnymi Dyrektor Szkoły i Głos Pedagogiczny oraz portal Edulandia.pl. Partnerem konkursu został polakpotrafi.pl, platforma finansowania społecznościowego.