Otóż, bardzo wcześnie, nawet od trzeciego roku życia, możemy rozbudzać w dzieciach chęć do nauki czytania, wykorzystując metodę symultaniczno-sekwencyjną prof. Jagody Cieszyńskiej. Naukę czytania warto bowiem rozpocząć, zanim dziecko przekona się, że czytanie to naprawdę trudna sztuka! Starsze dzieci nie są już tak zainteresowane czytaniem i pisaniem. Dzisiejsze czasy oferują im bowiem intrygujący świat komputerów, gier i telewizji, do którego język pisany wydaje się im niepotrzebny. Dzieci nie rozumieją, że aby w pełni korzystać z bogactwa „elektronicznego świata”, niezwykle ważne jest szybkie czytanie ze zrozumieniem!
Metoda symultaniczno-sekwencyjna oparta jest na nauce globalnego, całościowego czytania sylab – głoski wprowadzane są tu w sylabach, a nie w izolacji! Bardzo istotne znaczenie ma fakt, że praca ww. metodą przybiera formę zabawy, w której maksymalnie wykorzystywana jest cała aktywność dziecka. Taka wszechstronna stymulacja sprzyja ogólnemu rozwojowi języka.
Zajęcia prowadzone metodą symultaniczno-sekwencyjną podzielone są na kilka etapów nauki: etap 1 – od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej, etap 2 – od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów, etap 3 – czytanie sylab zamkniętych, etap 4 – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych,
etap 5 – samodzielne czytanie tekstów.