Co może kryć się w kufrze pełnym dziedzictwa? Święty Graal? Całkiem zwyczajna drewniana łyżka i od dawna nieużywane, ciężkie żelazko na dusze? Szkolne świadectwo dziadka (które może wskazywać, że to po nim odziedziczyliśmy słabą głowę do fizyki J)? A może okaże się, że taki kufer przypomina puszkę Pandory? Będzie się o tym można przekonać jesienią, gdyż we wrześniu 2019 r. po szkołach w całej Polsce zacznie wędrować aż 17 kufrów pełnych dziedzictwa, służąc edukacji i upowszechnianiu dziedzictwa kulturowego.
Wędrówce kufrów towarzyszy cykl specjalnych szkoleń dla nauczycieli, edukatorów oraz animatorów kultury odbywających się w centrach doskonalenia nauczycieli.
Informacje praktyczne o kufrach:
Kufry pełne dziedzictwa to zestawy edukacyjne, z pomocą których nauczyciele, edukatorzy lub animatorzy kultury mogą przeprowadzić zajęcia dla dzieci i młodzieży posługując się przy tym zaproponowanymi scenariuszami lub własną inwencją. Aby otrzymać kufer, należy wypełnić formularz rejestracyjny dostępny na stronie www.sztukanakolkach.pl i czekać na swoją kolej. Przedsięwzięcie ma charakter społeczny, a zarazem odzwierciedla relację jaką każdy z nas ma z dziedzictwem kulturowym – kufry są przekazywane „ z rąk do rąk”, ich otrzymanie wiąże się równocześnie z wysiłkiem i zobowiązaniem – kufer trzeba posłać dalej…
W każdym kufrze znalazły się różne kategorie obiektów, przypominające o dziedzictwie narodowym, regionalnym, ale także zwracające uwagę na jego wymiar osobisty. Przypominają one nieco dawne „pokoje osobliwości”, muzealny magazyn albo po prostu składzik ze starociami. Zabierane w podróże, wypakowane rozmaitymi przedmiotami symbolizują również ludzkie wędrówki i to, że gdziekolwiek się udajemy zabieramy własne dziedzictwo ze sobą.
Informacje praktyczne o szkoleniach:
W czasie spotkania będzie można poznać szczegóły akcji „Kufer pełen dziedzictwa”, a przede wszystkim dowiedzieć się jak praktycznie korzystać z niezwykłych zestawów edukacyjnych, jakimi są kufry pełne dziedzictwa i z ich pomocą pracować z dziećmi i młodzieżą, by poszerzyć ich wiedzę, zainteresować oraz kształtować wrażliwość wobec dóbr kultury. W ciekawy sposób przybliżymy szereg zagadnień związanych z dziedzictwem kulturowym materialnym i niematerialnym, wskażemy sposoby wykorzystania lokalnych zabytków i zasobów dziedzictwa w nauczaniu szkolnym i prowadzonych zajęciach. Będziemy pracować w oparciu o teorię interpretacji dziedzictwa i wykonamy sporo ćwiczeń praktycznych.
Czas trwania szkolenia: 3 h
ORGANIZACJA:
Fundacja Plenerownia – zajmuje się upowszechnianiem dziedzictwa, edukacją i animacją kulturalną. Realizujemy różne projekty – od warsztatów, przez wydawnictwa i materiały edukacyjne po wystawy. Cieszymy się, że nasze działania są doceniane.
Projekt jest realizowany w ramach programu „Patriotyzm Jutra”, którego operatorem jest Muzeum Historii Polski.
Partnerzy projektu: Stowarzyszenie Historyków Sztuki
Udział w projekcie jest bezpłatny.