Zabawa jest najlepszą naturalną metodą nauki, poznawania świata, kształtowania więzi z opiekunami. Bawiąc się z dzieckiem, pomagamy maluchowi rozwijać się, poznawać samego siebie, porozumiewać się z otoczeniem.
Pamiętaj! Zabawki dziecka powinny zawsze być odpowiednie do jego wieku i możliwości. Ważne by zabawy były zróżnicowane, gdyż wówczas łatwiej będzie rozwinąć zdolności i umiejętności Twojego maluszka.
Co dzieje się w rozwoju niemowlaka od 9 miesiąca życia?
Dziecko od 9 miesiąca do pierwszych urodzin: bada szczegóły zabawki, obraca zabawkę na wszystkie strony, interesuje się książeczkami z obrazkami, naśladuje dźwięki i wyraz naszej twarzy, zaczyna używać chwytu pęsetkowego, buduje pierwsze konstrukcje. Następuje rozwój koordynacji oko-ręka co pozwoli mu później samodzielnie jeść, pić, będzie niezbędne podczas pisania. Niemowlę w tym czasie zaczyna czworakować i mówi pierwsze słowa.
W co bawić się z maluszkiem między 9 a 12 miesiącem życia?
• POŚCIG NA CZWORAKACH (ćwiczymy motorykę dziecka, pracujemy nad synchronizacją ruchową, ćwiczymy podążanie wzrokiem za osobami). Sadzamy malucha na gładkiej powierzchni, sami ustawiamy się obok niego, zaczynamy iść na czworakach i zachęcamy do tego dziecko. Kiedy dziecko się rusza możemy je gonić lub zachęcić by dziecko nas goniło. Gdy dziecko nas dogoni, dajemy się złapać i okazujemy radość z tego powodu.
• MAŁY PICASSO (ćwiczymy koordynację wzrokowo-manualną, rozwijamy kreatywność, wprowadzamy w świat kształtów i kolorów)
Będziesz potrzebować: kartkę papieru, kilka ziemniaków, pędzel
Kroimy ziemniaki na pół ziemniaki malujemy farbkami, tak by mogły służyć jako pieczątki. Rozkładamy duży kawałek papieru na podłodze podajemy dziecku „pieczątki” i pokazujemy jak je użyć. Po skończeniu dzieła sztuki zawieszamy je np. w dziecięcym pokoju, na lodówce.
• RYBAK (ćwiczymy koordynację wzrokowo-ruchową, pracujemy nad uwagą i koncentracją)
Będziesz potrzebować: kolorowe piłeczki, dwa wiaderka
Kąpiel to wspaniała okazja do zabawy i jednocześnie nauki. Wkładamy dziecko do wanny (woda powinna sięgać do pępka). Pokazujemy maluchowi kolorowe piłeczki, następnie wkładamy je do wody. Dajemy dziecku wiaderko i uczymy łowić piłeczki. Na brzegu wanny kładziemy drugie wiaderko do którego dziecko wkłada wyłowione piłeczki
• PAN TIK TAK (rozwijamy zdolności słuchowe)
Będziesz potrzebować: zegarek lub budzik wydający głośne dźwięki.
Pokaż dziecku zegarek lub budzik. Zaśpiewaj: Jestem Pan Tik Tak, ten zegar to mój znak. Tak tak tak, to pan Tik Tak, a zegar to jego znak.
Schowaj gdzieś zegarek (za fotel, pod koc, przykryj pieluszką). Spytaj malca; „Gdzie jest Pan Tik Tak?”. Pomóż maluchowi znaleźć zegarek kierując się dźwiękiem tykania.
• MOJE CIAŁKO (rozwijamy świadomość własnego ciała)
Powiedz wierszyk i pokaż na sobie wymieniane części ciała. Potem chwyć dziecko za rączkę i pokazuj nią poszczególne części ciała. Dzięki rymom dziecko łatwiej zapamięta nazwy. Dotykam włosków, oczek i uszek. Dotykam brody, brzuszka i nóżek.
Dotykam szyjki, plecków i pupki. Dotykam uda, kolanka i stópki.