Przyjrzyjmy się bliżej kilku metodom edukacyjnym:
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Podstawą zestawu ćwiczeń opracowanych przez Weronikę Sherborne są naturalne potrzeby dziecka – ruch oraz kontakt z bliską osobą. Dziecko poprzez ruch i kontakt poznaje swoje ciało i przestrzeń, która je otacza, spotyka w niej innego człowieka, uczy się z nim współpracować, zdobywa zaufanie do siebie i innych, a czując się bezpieczne, może stać się twórcze. Ruch jest zabawą, która daje przeżycia radości i chęci dzielenia jej z innymi, co jest bardzo ważne w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
Metoda Ruchu Rozwijającego jest szeroko wykorzystywana w naszych placówkach oświatowych dla dzieci najmłodszych.
W zabawach prowadzonych tą metodą dziecko zazwyczaj ma starszego partnera: rodzica, opiekuna, starszego kolegę. W programie ćwiczeń znajdujemy kilka grup zabaw, wspomagających rozwój dziecka:
• ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała – „wyczuwania” ciała, nazywanie jego części, kontrola nad ciałem i ruchem
• ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu – eksplorowanie otoczenia, dzięki czemu staje się coraz bardziej znane i bezpieczne
• ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą – polegają na zdobywaniu i wymianie wspólnych doświadczeń, które nie mogą nie zaistnieć podczas zabaw z aktywnym partnerem
• ćwiczenia twórcze – w trakcie tych ćwiczeń dziecko może być twórcą w stopniu, w jakim sobie życzy; szczególny rodzajem tych ćwiczeń są zabawy przy muzyce w formie tańca
Metoda Weroniki Sherborne jest metodą uniwersalną, o wielu możliwościach jej stosowania. Jest bardzo przyjazna dzieciom, a zabawy i ćwiczenia głównie w formie ukierunkowanego baraszkowania, bardzo lubiane.
Zabawy fundamentalne – program edukacyjny dla dzieci w wieku 0 – 6 lat
Jedną z najważniejszych podstaw programu jest teoria Howarda Gardnera, badacza z Uniwersytetu Harvarda, według której człowiek posiada 8 rodzajów inteligencji:
– językową, – logiczno-matematyczną, – muzyczną, – przestrzenną, – interpersonalną, – intrapersonalną, – ruchową,
– przyrodniczą.